مطالعات ترمینال مسافربری 114 صفحه

رساله ترمینال مسافربری 114 صفحه مطالعات ترمینال مسافربری دانلود مطالعات طراحی ترمینال مسافربری, ضوابط و استاندارد طراحی ترمینال مسافربری, جدول برنامه فیزیکی و ریز فضاها, دانلود رایگان رساله معماری ترمینال مسافربری, نمونه موردی و نمونه مشابه, دانلود تحقیق معماری , مبانی نظری و پیشینه تحقیق ترمینال مسافربری

رساله ترمینال مسافربری این مطالعات با ارائه معیارهای فنی مشاور طراح را قادر میسازد تا ضمن آشنایی با انواع پایانه و عملکرد آنها،نیز روش هایی مکانیابی،به انتخاب نوع پایانه برای شهر مورد نظر،برنامه ریزی فیزیکی و در نهایت طراحی مجموعه،دست یابد.
شبکه راههایی زمینی به علت وسعت کاربری‌های مختلف، سهولت دسترسی، هزینه کمتر و در اختیار بودن (بویژه برای طبقات متوسط وکم درآمد جامعه)،نیز گستردگی آن به فراسوی مرزها، از پتانسیل و بهره‌دهی زیادی برای خدمت رسانی برخوردار است.نقاط شروع و پایان سفرهای زمینی از جمله اساسی ترین،مهمترین و بحرانی‌ترین گزینه‌های تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی جوامع محسوب شده و تشخیص و تعیین چنین مکان‌هایی در هر شهر و منطقه، از برترین استراتژی‌های توسعه شهری و منطقه‌ای به شمار می‌آید.

دانلود مطالعات طراحی ترمینال مسافربری

1-2- شرح تاریخچه موضوع پیشنهادی

رساله ترمینال مسافربری قبل از فرا رسیدن عصر جدید و رونق شبکه راه ها و حمل و نقل به کمک فن آوری های نو،در طول تاریخ، عمده‌ترین نوع سفرها را سفرهای جاده‌ای تشکیل می‌داد. در این سفرها برخی با پای پیاده و برخی دیگر که توان مالی داشتند، سوار بر چهارپایان، طی طریق می‌کردند، فواصل زیاد میان مراکز تمدن شهری، ناهمواری و نا امنی راه‌ها و مهمتر از همه،نوع وسیله جابجایی، زمان سفر را طولانی می‌کرد و لزوم اسکان بین راهی را متذکر می‌شد.بر اساس شواهد مبتنی بر اسناد تاریخی، ایران در احداث جاده و کاروانسرا و ایجاد سیستم ارتباطات، پیشقدم بوده است. به عقیده محققان، ایجاد و توسعه ساخت و ساز در ایران،از مهمترین دستاوردهای معماری ایرانی، بویژه در دوره اسلامی است.این الگوی سفر و جابجایی مسافر و کالا،تا قرن های متمادی ادامه داشت.

رساله ترمینال مسافربری 114 صفحه

ضوابط و استاندارد طراحی ترمینال مسافربری

رساله ترمینال مسافربری با ورود اتومبیل به ایران در اواخر دوره قاجار و متعاقبا گسترش روز افزون تعداد خودروها در دهه های پس از آن، معماری و شهرسازی، ارتباطات، حمل و نقل و بسیاری از دیگر عرصه‌های زندگی ایرانیان دستخوش دگرگونی چشمگیری شد. با ورود خودروها به ناوگان حمل و نقل بین شهری در دوره پهلوی اول،گاراژها عهده دار برقراری سفرها شدند.با افزایش جمعیت شهرها و در نتیجه تقاضای روز افزون سفر،گاراژهای پذیرای مسافرین بیشتری شدند.به تدریج و در طی دهه های بعد حمل ونقل بین شهری بتدریج بصورت یک معضل شهری،برای شهرهای بزرگ درآمد.ازاین رو مسئولان امر، به فکر ساماندهی حمل ونقل مسافر در شهرها افتادند. فکر تاسیس پایانه در ایران به سبک ترمینال های اروپا، اولین بار در سال 1328 مطرح شد، ولی تا زمان جرای اولین طرح پایانه ها در کشور، سالها طول کشید. در سال 1353،شهرداری تهران طرح ساختمان ایستگاه بزرگ اتوبوسرانی را در حوالی میدان توپخانه مطرح کرد.مشخص نبودن مرجع قانونی برای سرپرستی و ساماندهی خدمات این حوزه، سبب بروز برخی معضلات شده بود.سرانجام احداث اولین پایانه مسافری در سال 1354 در اراضی خزانه تهران،آغاز و عملیات اجرایی آن، در سال 1358 تکمیل گردید.

جدول برنامه فیزیکی و ریز فضاهای ترمینال مسافربری

رساله ترمینال مسافربری با پیروزی انقلاب،«لایحه‌ی قانونی احداث پایانه‌های مسافربری و ممنوعیت تردد اتومبیل‌های مسافری بین شهری در داخل شهر تهران» ،در اردیبهشت ماه 1359 به تصویب شورای انقلاب رسید. این لایحه، شهرداری تهران را موظف می کرد تا علاوه بر بهره برداری از پایانه‌ی موجود(پایانه جنوب)، به تدریج نسبت به احداث پایانه‌های جدید و متناسب با نیازهای شهر در نقاط مختلف تهران و با استفاده از اعتباری که سازمان برنامه و بودجه وقت هزینه می کرد، اقدام کند.
در تیرماه سال 1359، اولین پایانه‌ی مسافربری در تهران، با عنوان پایانه‌ی خزانه (جنوب)،به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و به تدریج در طی سالهای بعد، پایانه‌های غرب (به طور موقت) و پس از آن پایانه های شرق و بیهقی در تهران، تاسیس شده و همزمان در دیگر شهر های بزرگ کشور نیز، احداث پایانه های بین شهری مورد توجه واقع شد.به این ترتیب پایانه ها به عنوان بخشی جداناپذیراز ناوگان حمل و نقل برون شهری، مطرح شدند.

دانلود رایگان رساله ترمینال مسافربری

1-3- اهداف طرح
رساله ترمینال مسافربری اهداف طرح به گونه ایست که جدای از پرداختن به عملکرد،تا حد امکان پاسخگوی مسائل مطرح شده باشد:
1.طراحی یک المان شهری در ورودی شهر به گونه‌ای که به عنوان یک شناسنامه، بیانگر هویت تاریخی- فرهنگی شهر برای مراجعه کننده باشد.
2.رعایت هارمونی و هنجار بین کاربری شهری، خصوصا کاربری‌های پیرامون
3.طراحی فضای سبز در سایت پایانه به گونه‌ای که انتظارات زیر را برآورده کند:
– در راستای روحیات انسانی باشد و برای مسافر آرام بخش و جذاب باشد.
– صورت یک فیلتر از انتقال صدا، گرد و غبار، حرارت، تابش خورشید و باد های نامطلوب جلوگیری کند.
– عنوان حریم و مرز بین پایانه و سایر کاربری های پیرامون عمل کند.
4.خوانایی و ارتباط درونی معقول میان کاربری‌ها، به گونه ای که مسافر در برخورد با آنها دچار زحمت، سردرگمی، صرف وقت و طی مسافت های طولانی نشود.
5.طراحی بر پایه ی اقلیم و ریشه های هویتی و فرهنگی
7.طراحی سازه ای در راستای زیبایی و عملکرد

نمونه موردی و نمونه مشابه ترمینال مسافربری

1-4- روش انجام کار

رساله ترمینال مسافربری روش انجام این پروژه بر پایه‌ی مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی می‌باشد، بدین گونه که ابتدا نشریات و مجلات معماری ای که در شماره های خود به مسئله پایانه های مسافری پرداخته اند،مورد مطالعه قرار کرفتند.در ادامه این روند مقالات موجود در سایت های اینترنتی بررسی شدند.بدین ترتیب آشنایی اولیه با موضوع صورت گرفت،در ادامه با مطالعه ی آثار دانشجویی (پایان نامه ها و طرح های دانشجو یی)و آگاهی از پیشرفتی که در آنها در این راه داشتند،نتایجی از طرح حاصل شد که مبنای ادامه ی کار قرار گرفت.در ادامه با سفر به چند شهر بزرگ کشور، نظیر تهران،اصفهان و مشهد، پایانه های احداث شده در این شهرها مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند تا با شناسایی نقاط ضعف و قوت آنها، درجهت دستیابی به طرح موفق شود.

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ترمینال مسافربری

رساله ترمینال مسافربری سپس با درگیر کردن تجربه شخصی (به عنوان یک مسافر و مراجعه کننده به پایانه هایی در نقاط مختلف کشور)و تجربه ی دیگران (غالبا دانشجو)در این زمینه،فضایابی پایانه ی مسافری بر اساس نیازهای مسافران(که مراجعین اصلی پایانه ها هستند)انجام شد.در ادامه نمونه های موجود داخل وخارج (غرب)با یکدیگر مقایسه شدند،نتایجی از آن حاصل شد و کاستی های موجود مد نظر قرار گرفتند که این به تعیین برنامه ی فیزیکی انجامید.
بررسی ریشه های فرهنگی_هویتی، اقلیم شهرستان گنبد کاووس و تعیین و آنالیز سایت نیز بر پایه ی مطالعات منابع موجود و همین طور تجربه ی شخصی صورت گرفته است.
در نهایت با جمع بندی کلیه اطلاعات بدست آمده،طراحی پایانه در کنار کرکسیون با اساتید آغاز و به انجام رسید.

دانلود مطالعات ترمینال مسافربری

1-5- تعاریف پایه
رساله ترمینال مسافربری پیش از پرداختن به معیارهای فنی توسعه و طراحی پایانه های مسافری جاده‌ای،آگاهی و شناخت نسبت به بستری که پایانه در آن شکل میگیرد، همچنین اجزای تشکیل دهنده کالبد طرح، ضروری است.از این رو تعاریف پایه به شرح زیر ارائه میشود.
-‌‌ الگوی تقاضای سفر:الگویی است که نحوه رفتار شهروندان یک شهر برای انجام سفرهای درون یا برون شهری را نشان میدهد.
-‌‌ برنامه ریزی حمل و نقل:نوعی از فرایند برنامه ریزی در راستای ایجاد یا بهبود سیستم حمل و نقل کالا و مسافر با ایمنی کافی،کمترین هزینه و در نظر داشتن ملاحظات زیست محیطی تنظیم و تدوین میشود.
-‌‌ پارک سوار: محلی است که شیوه حمل و نقل خصوصی به حمل و نقل عمومی ویا بالعکس تغییر می‌کند.
-‌‌ پارکینگ:محلی که برای توقف(عموما)بلند مدت وسایل نقلیه در نظر گرفته میشود.
-‌‌ پایانه:یکی از انواع تسهیلات حمل ونقل، که در آن نوع وسیله نقلیه سفر تغییر می کند.
-‌ پایانه بار: پایانه ایست با تاکید بر جابجایی بار و کالا
-‌‌ پایانه مسافری بین شهری (جاده ای):پایانه مسافری است که سفر درون شهری را به سفر برون شهری و بالعکس تبدیل میکند.
-‌‌ پایانه مسافری بین شهری مترکز:کاملترین الگوی پایانه ها که در آن سرویس دهی ه مسافران به عنوان استفاده کنندگان از فضا و خودروها و رانندگان به عنوان عرضه کنندگان خدمات از یک سو، و ارتباط متقابل بستر طراحی و مدهای مختلف حمل و نقل بین شهری از سوی دیگر،در قالب مجموعه ای پیوسته و منسجم شکل میگیرد.

در این بخش از سایت سایه 66 شما عزیزان می توانید فهرست مطالب مطالعات ترمینال مسافربری 114 صفحه را مشاهده کنید.

مطالعات ترمینال مسافربری 114 صفحه
قیمت : 10000 تومان
جهت خرید کلیک کنید

1-1-‌‌ مقدمه 1
1-2- شرح تاریخچه موضوع پیشنهادی 1
1-3- اهداف طرح 3
1-4- روش انجام کار 4
1-5- تعاریف پایه 5
2-1- موقعيت استان گلستان 10
-‌‌‌ ناحيه كوهستاني 11
-‌‌‌ ناحيه كوهپايه و دامنه 12
2-2- آب و هوا 11
– عناصر آب و هوا 12
– انواع آب و هوا 13
– دما 14
2-3- جغرافياي انساني استان 14
2-3-1- تاريخچه ي سكونت 14
2-3-2- سكونتگاه‌ها 15
2-4- درآمد اقتصادي روستاييان 15
2-5- تقسيمات سياسي استان 16
2-6- منابع آب استان 17
2-6-1- آب‌هاي سطحي 17
2-6-2- رودهاي استان 18
– جنگل‌ها و مراتع استان 19
2-7- مخاطرات طبيعي 20
– سيل 21
– خشك سالي 21
– حركات دامنه‌اي (لغزش) و فرسايش 22
2-8- جمعيت استان 22
– رشد جمعيت در استان 22
– مهاجرت‌هاي داخلي استان 23
2-9- گردشگري در استان 23
2-9-1- جاذبه‌هاي جهانگردي در استان گلستان 24
3-1- پايانه هاي مسافربري اتوبوسراني 28
تعريف 28
انواع فرم پايانه 37
مجموعه اي – شعاعي – خطي – مركزي – شبكه اي 37
فرم مجموعه اي : 37
• پيچيدگي سيركولاسيون داخلي و ارتباط آنها با مسير 37
• پراكندگي عملكردها و به طور كلي ، پيچيدگي روابط عملكردي 37
فرم شعاعي : 37
فرم خطي : 37
باجه 38
سرپناه و ساير فضاها 38
مسير 38
انواع سيركولاسيون پايانه 41
گره حركتي 43
فيلترها 43
حركت اتوبوس 43
انواع حركت اتوبوس در ترمينال 44
حركت خدمه و كارمندان 44
جابجائي مسافرين شهر و پايانه 44
مسافر 45
بررسي و شناخت فضاها و دسته بندي عملكردها 56
به طور متوسط دو دسته عملكرد اصلي وفرعي مي توان در نظر گرفت : 56
خروج مسافر : 56
ورورد مسافربه ترمينال : ( پياده شدن از تاكسي ) 57
ورود به لابي اصلي : 57
اطلاعات و راهنمايي : 58
گوشه هاي انتظار : 58
خدمات : 58
ورود مسافر ( مسافري كه از سفر برگشته ): 59
محوطه هاي نشيمن و انتظار : 59
ارتباطات 59
انواع فرم هاي سيركولاسيون مسافر 60
فراهم نمودن امكانات لازم جهت انباشتن كالاها 107
به حداقل رسانيدن ميزان مشكلات ترافيكي و عوارض محيط زيستي 107
فراهم آوردن امكانات دسترسي به وسايط نقليه درون شهري 107
منابع 108

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code