خانه / مطالعات و رساله معماری / مطالعات سالن کنسرت و نمایش / مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال 150 صفحه

مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال 150 صفحه

مطالعات طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال ,رساله سالن موسیقی – كنسرت هال ,برنامه فیزیکی سالن موسیقی – كنسرت هال ,نمونه موردی خارجی سالن موسیقی – كنسرت هال ,ضوابط و استاندارد های طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رایگان مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رساله معماری سالن موسیقی – كنسرت هال ,نمونه مشابه ایرانی سالن موسیقی – كنسرت هال ,ریز فضاهای سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رایگان رساله سالن موسیقی – كنسرت هال

مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال 150 صفحه
قیمت : 15000 تومان

مطالعات سالن موسیقی - كنسرت هال 150 صفحه

پیشگفتار
مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال موسیقی هر ملتی از هویت و روح آن نشأت می‌گیرد. با نگاهی اجمالی در آثار به جای مانده از پیشینیان هنرمند این سرزمین، تأثیر عمیق موقعیت جغرافیایی و حوادث تلخ و شیرین تاریخی را شاهد خواهیم بود. در بررسی این آثار و تفحص و دقت در کتب مورخین ایرانی و خارجی، گوشه هایی از آرزوها و حرمان ها، پیروزی‌ها و شکست ها، عشق‌ها و ایمان‌ها و مبارزات و… در آن عصر را روشن‌تر خواهیم دید. برای مثال می‌توان به موسیقی رزمی و مذهبی ایرانی و نوشته‌های مورخین در این مورد اشاره کرد. بی شک لحن شیپور یورش و ضربه‌های کوس حمله با آهنگ شیپور بیدار باش تفاوت آشکار داشته و ندای شیپور هزیمت با آوای شیپور پیروزی تفاوت‌های آشکار و محسوس داشته است. «هرودت» که خود ناظر بخشی از جنگ‌های ایران و یونان بوده است، از خواندن سرودهایی توسط مغان به هنگام مراسم قربانی یاد می‌کند. او درباره مراسم مذهبی ایرانیان می‌نویسد: «ایرانیان برای تقدیم نذر و قربانی برای خدا و و مقدسات خود، آتش مقدس بر نیفروزند و بر قبور شراب نپاشند اما یکی از موبدان حاضر شود و سرودی مذهبی بسراید». این اشارات می‌رساند که موسیقی در مراسم مذهبی و آداب رزم و به طور کلی در زندگی اجتماعی ایرانیان قدیم سمی بسزا داشته است. دستگاه‌ها و نغمه‌های موسیقی ایرانی با حدود 250 گوشه رنگارنگ، دامنه وسیعی از خلاقیت و بداهه نوازی را فراهم می‌سازد و به عنوان منبع و سرچشمه ای خلاق، تصور تخیل را باور می‌کند. موسیقی ایرانی به سبب فواصل فیزیکی بافت منسجم، وحدت گونه و یگانه ای دارد که به سادگی آنرا از موسیقی اصیل دیگر ملل بارز و متفاوت می‌سازد.

در این بخش از سایت سایه 66 شما عزیزان می توانید فهرست مطالب مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال 150 صفحه را مشاهده کنید.

مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال 150 صفحه
قیمت : 15000 تومان

جهت خرید کلیک کنید

فهرست مطالب ” مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال 150 صفحه ” بشرح زیر می باشد :

پیشگفتار 1
چرا به تالارهای موسیقی نیاز داریم؟ 3
فصل اول 4 مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال
تعاریف، تاریخچه و مبانی موسیقی 4
1-1 درباره موسیقی 5
1-1-1 موسیقی چیست؟ 5
1-1-2 واژه ایرانی موسیقی 6
1-1-3 موسیقی از زبان بزرگان 7
1-2 تقسیم بندی موسیقی از نظرگاه ملیت 8
1-2-1 موسیقی غربی 8
1-1-2-1- موسیقی آوازی کرال 8
1-2-1-2- موسیقی اپرا 9
1-2-1-3- موسیقی سمفونیک 9
1-2-1-4- موسیقی ارکسترال کوچک 10
1-2-1-5- موسیقی مجلسی 10
1-2-1-6- تکنوازی 10
1-3 فرمهای موسیقی کلاسیک 11
1-3-1 سنفونی (synphonie) 11
1-3-2 کنسرتو (concerto) 11
1-3-3 سونات (sonata) 11
1-3-4 موسیقی مجلسی (Musique chemlire) 12
1-3-5 ارکستر 12
1-4 موسیقی سنتی ایران 12
1-4-1 گروه نوازی و همسرایی 12
1-4-2 گروه نوازی و تک خوانی 13
1-4-3 برنامه‌های 1، 2، 3 نفره 13
1-5 ریشه‌های موسیقی بین المللی و فضای لازم برای آن 13
1-6 ریشه‌های موسیقی سنتی ایرانی و فضای لازم برای اجرای آن 14
1-6-1 آوازهای مذهبی 14
1-6-2 موسیقی فولکوریک ایران 14
1-6-3 موسیقی شهری 15
1-6-4 موسیقی عرفانی 15
1-7 ارکان موسیقی 16
1-7-1 یک دسته بندی 16
1-7-1-1- موسیقی طبیعی 16
1-7-1-2- موسیقی هنری 16
1-7-2-ارکان موسیقی 17
1-7-2-1- ریتم یا ضرب 17
1-7-2-2- ملودی یا لحن 17
1-7-2-3- آرمونی یا هماهنگی 18
1-7-2-4- تمبر یا رنگ آمیزی 19
1-7-3- انواع مصنف‌ها (آهنگسازان) 20
1-8 ارتباط انسان با موسیقی 22
1-8-1 رسالت موسیقی 22
1-8-2 چگونه به موسیقی گوش می‌دهیم؟ 23
1-8-2-1- طریق حسی 23
1-8-2-2- طریق وصفی 23
1-8-2-3- طریق موسیقی 24
1-9 اشتراکات و پیوندهای موسیقی و معماری 25
فصل دوم مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال
استانداردهای طراحی سالن‌های موسیقی
2-1 استانداردهای معماری 30
2-1-1- شکل سالن ها 30
2-1-2- انواع صحنه (سن) 32
2-1-2-1- سن با زاویه 360درجه 32
2-1-2-2- سن با زاویه 220-210 درجه 33
2-1-2-3- سن با زاویه180درجه 33
2-1-2-4- سن با زاویه 135درجه 33
2-1-2-5- سن با زاویه90 درجه 33
2-1-2-6- سن با زاویه 0درجه (صحنه در انتها) 34
2-1-2-7- صحنه فضایی 34
2-1-2-8- صحنه متقاطع 34
2-1-2-9- صحنه فرو برده شده 34
2-1-3- پشت صحنه 35
2-1-3-1- اتاق‌های رختکن 35
2-1-3-2- اتاق‌های کارکنان فنی 36
2-1-3-3- اتاق‌های تمرین 37
2-1-3-4- اتاق استراحت خوانندگان 38
2-1-3-5- انبارهای پشت صحنه 38
2-1-3-6- فضاي خدماتي و سرويس‌هاي بهداشتي 39
2-1-4- جايگاه‌هاي نشستن 39
2-1-4-1- ابعاد محل نشستن 39
2-1-4-2- اطلاعاتي در مورد صندلي ها 40
2-1-4-3- جايگاه 42
2-1-4-4- ترتيبات عمودي نسبت به صحنه 43
2-1-4-5- افزايش ابعاد سالن و مسائل مربوط به آن 44
2-1-5- اصول بصري تاثيرگذار در طراحي سالن 46
2-1- 5-1- شيب كف تالار 46
2-1-5-2- تجمع صندلي ها 46
2-1-5-3- ارتفاع صحنه 47
2-1-6- فضاهاي عمومي 47
2-1-6-2- ترتیباتی برای افراد معلول 49
2-1-6-3- پل‌های خروج اضطراری 50
2-1-7- بخش اداری 51
2-1-8- رستوران 52
2-1-9- فضاهای خدمات نگهداری 53
2-2- آکوستیک 57
2-2-1- تعریف 57
2-2-2- آکوستیک سالن‌های موسیقی 57
2-2-2-1- واخنش (پس آوا) 58
2-2-2-2- زمان‌های واخنش 58
2-2-2-3- آکوستیک سالن‌های بزرگ 59
2-2-2-4- نتیجه گیری 60
2-2-3- جنبه‌های تاثیر گذارنده آکوستیکی 61
2-2-3-1- مقدمه 61
2-2-3-2- فرم ساختمان 63
2-2-3-3- عایق صوتی 67
2-2-3-4- مواد و مصالح 69
2-2-3-5- سیستم تقویت صدا برای سالن ها 73
2-2-4- تحلیل چند نمونه سالن موسیقی از دیدگاه آکوستیک 74
2-2-4-1- دیویس هال 74
2-2-4-2- مرکز موسیقی «وردنبورگ»، «اوتوشت»، هلند 78
2-2-4-3- سالن کنسرت کارل نیلسن، دانمارک 79
2-2-4-4- سالن کنسرت سلطنتی ناتینگهام، انگلستان 80
فصل سوم مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال
سازه و تأسیسات سالن‌های موسیقی
3-1- سازه 82
3-1-1- سازه فضاهای بزرگ 82
3-1-1-1- دال‌های دو طرفه و خرپا 82
3-1-1-2- سیستم Barrel Roof 83
3-1-2- سازه‌های فضاهای کوچک 83
3-1-3- سازه‌های متحرک 83
3-2- تأسیسات 85
3-2-1- شرایط محیطی مناسب سالن ها 85
3-2-1-1- تأمین هوای پاک و تازه 86
3-2-2- سیستم خود تنظیم (SELF ORGANIZATION SYSTEM ) 88
3-2-3- موتورخانه حرارتی طبیعی (NATURAL GREENROOM ) 89
3-2-4- باغ‌های بو.تانیک (BOTANIC GARDEN) 90
فصل چهارم مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال
بررسی نمونه‌های مشابه
در جهان و ایران 92
4-1- شهر موسیقی /ایتالیا 93
4-2- مرکز موسیقی گیتزهد/انگلستان 95
4-3- مرکز سمفونی مورتون میرسون/آمریکا 97
4-4- سالن کنسرت موسیقی روی تامسون/کانادا 103
4-5- تالار فیلارمونیک لوگزامبورگ/آلمان 108
4-6- مرکز موسیقی تنریف 109
4-7- تالار موسیقی والت دیسنی/آمریکا 111
4-8- تئاتر لوکسور جدید روتردام/هلند 121
4-9- مرکز همایش‌های شهر نارا / ژاپن 124
4-10 – فیلارمونیک برلین / آلمان 126
4-11- تالار وحدت 127
فصل پنجم مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال
مطالعات و تحلیل سایت
5–1– بررسی در مقیاس شهر گرگان 130
5–1–1– تاریخچه کالبدی – مختصات عمومی شهر گرگان 130
5-2 اقليم منطقه گرگان 131
5-3 بررسی اثرات اقلیمی در معماری منطقه 132
5-4 مطالعات جغرافيايي و اقليمي 134
5-5- مفاهیم فضایی 135
5-6- طراحی اقلیمی 136
5-6-1- شرایط حرارتی و طراحی اقلیمی در فضاهای خارجی 136
5-7- جهت گیری استقرار ساختمان 137
5-8- تحلیل سایت 139
5-8-1- موقعیت سایت در منطقه 139
5-8-2 دسترسی ها 139
5-8-3- سواره روها 140
5-8-4- کابری سایت 141
5-8-6- مساحت زمین 142
5-8-7- چشم اندازها 143
5-8-8 – شیب توپوگرافی 145
5-9 توصیه‌ها و پیشنهادات طراحی در رابطه با تحلیل سایت 145
فصل ششم مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال
برنامه ریزی فیزیکی طرح و سرانه ها
6-1- طبقه زیرزمین 149
6-2- طبقه اول 150
6-3- طبقه دوم 152
منابع 154

مطالب مشابه :   مطالعات مرکز هنر های نمایشی مردمی 95 صفحه

مطالعات طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال

مطالعات طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال ,رساله سالن موسیقی – كنسرت هال ,برنامه فیزیکی سالن موسیقی – كنسرت هال ,نمونه موردی خارجی سالن موسیقی – كنسرت هال ,ضوابط و استاندارد های طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رایگان مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رساله معماری سالن موسیقی – كنسرت هال ,نمونه مشابه ایرانی سالن موسیقی – كنسرت هال ,ریز فضاهای سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رایگان رساله سالن موسیقی – كنسرت هال
تار و پود مستقل موسیقی ایرانی با شرایط احساسی، عاطفی و اقلیمی روحیه ایرانی، طرح وحدت و یگانگی می‌سازد و به انسان آرامش و وحدت می‌بخشد. از این رو، برای شناسایی این تأثیر متقابل لازم است که هر دو عامل یعنی ساختار موسیقی و شرایط روحی زمانی و مکانی آن بررسی و شناخته شود. موسیقی ایرانی بر عکس تصور عده ای که آنرا تنها حزین و اندوهگین می‌دانند، عواطف متفاوتی از آرامش، عشق و نشاط تحرک و شادی، امید و ناامیدی، فراق و اشتیاق و… را در بر می‌گیرد. وقتی پای آبرو و حیثیت یک مملکت به میان می‌آید و صحبت از اعتبار موسیقی آن سرزمین در سطوح بین المللی است، در این جایگاه جایی برای مدعیان پرشمار موسیقی، ردیف نوازان سنتی، آوازخوانان پر اسم و رسم و آنها که موسیقی را وسیله ای ساخته اند برای رسیدن به مقاصد مادی خود، وجود ندارد. مگر نه اینکه آن نوع موسیقی که انسان را به عوالم معنوی و درونی رهنمون می‌شود«موسیقی عرفانی» است و مهد این نوع موسیقی، مشرق زمین خصوصاً ایران و هندوستان است؟ پس چگونه است که پیانوی مرتضی محجوبی، ویلون و سه تار ابوالحسن صبا، نی حسن کسائی، سه تار احمد عبادی، تار جلیل شهناز، سنتور فرامرز پایور و… دیگر مطرح نیستند و در سطوح بین امللی اسمی از آنان نیست؟

رساله سالن موسیقی – كنسرت هال

مطالعات طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال ,رساله سالن موسیقی – كنسرت هال ,برنامه فیزیکی سالن موسیقی – كنسرت هال ,نمونه موردی خارجی سالن موسیقی – كنسرت هال ,ضوابط و استاندارد های طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رایگان مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رساله معماری سالن موسیقی – كنسرت هال ,نمونه مشابه ایرانی سالن موسیقی – كنسرت هال ,ریز فضاهای سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رایگان رساله سالن موسیقی – كنسرت هال
در همین زمینه جواد کسائی می‌گوید: «به دلایل عدم روحیات جمعی که در ایرانیان سراغ داریم از یک طرف و از طرف دیگر به دلیل درونگرا بودن موسیقی ما و موانع عدیده ای که موسیقی ایران در طول تاریخ با آن مواجه بوده و هست، موسیقی جمعی ما در سطوح جهانی توفیقی نداشته است چرا که به اندازه لازم به رشد و بالندگی نرسیده است و روی آن کار نشده است». بررسی تمام عوامل مؤثر بر ناشناخته ماندن موسیقی ایرانی از حوصله این گفتار خارج است، ولی به طور خلاصه از جمله عواملی که به مهجور ماندن موسیقی ایرانی دلالت دارد می‌توان عدم برگزاری کنسرت‌های بزرگ در سطوح بین المللی و نبود امکانات برای جشنواره موسیقی بیان کرد. از دلایل مهمی که گروههای بزرگ در کشور ما کنسرت اجرا نمی کنند، عدم وجود سالن مناسب برای اجرای کنسرت است. در محاصبه ای که با شهداد روحانی در مجله هنر موسیقی انجام شده، ایشان در خصوص شرایط سالن‌های ایران گفته اند:«من فرصت نداشته ام که برای دیدن استادیوم‌ها برم اما با تالار وحدت از لحاظ آکوستیکی مشکل دارم چرا که این تالار برای اجرای تئاتر و اپرا ساخته شده است و برای اجرای ارکستر سمفونیک و موسیقی کلاسیک از آکوستیک مناسبی برخوردار نمی باشد زیرا در آن نمی توانیم از آمپلی فایر و تقویت کننده‌های دیگر استفاده کنیم. بدتر آن که من جایی جز تالار وحدت برای اجرا سراغ ندارم. برای مثال شما به شهر وین که بروید، سالن هایی فقط برای اجرای ارکستر سمفونیک و یا فقط برای اجرای اپرا ساخته شده است.

برنامه فیزیکی سالن موسیقی – كنسرت هال

مطالعات طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال ,رساله سالن موسیقی – كنسرت هال ,برنامه فیزیکی سالن موسیقی – كنسرت هال ,نمونه موردی خارجی سالن موسیقی – كنسرت هال ,ضوابط و استاندارد های طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رایگان مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رساله معماری سالن موسیقی – كنسرت هال ,نمونه مشابه ایرانی سالن موسیقی – كنسرت هال ,ریز فضاهای سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رایگان رساله سالن موسیقی – كنسرت هال
آکوستیک تالار وحدت طوری است که حتی اگر ارکستر سمفونیک برلین در آن برنامه اجرا کند، آن صدا دهی لازم را نخواهد داشت.
چرا به تالارهای موسیقی نیاز داریم؟
همان طور که گفته شد، سالن هایی که امروز در گرگان وجود دارند، هیچ کدام از نظر آکوستیکی مناسب نیستند مثلاً تالار فخرالدين به منظور برگزاری جلسات و سخنرانی‌ها ایجاد شده است که در حال حاضر از آن برای برگزاری کنسرت سمفونیک مناسب نیست و یا سایر سالن‌های کوچکی که گاهی در آنها برنامه‌های موسیقی اجرا می‌شود همگی تالار اجتماعات هستند نه کنسرت هال. همچنین از آنجا که بیشتر جشنواره‌هاي استان در گرگان برگزار می‌شوند به نسبت آنها تعداد سالن‌های موجود پاسخگوی نیاز فرهنگی شهر نیست. در کنار تمام این عوامل می‌دانیم که عاملی که باعث اعتلای هنر موسیقی کشورمان می‌شود، تبادل اطلاعات و بهره بردن از حضور اساتید مطرح موسیقی ایران است و وجود مکانی که در آن فراگیران بتوانند اساتید موسیقی را ملاقات کنند و در حضور آنها ارزش والای موسیقی ایرانی را درک کنند. با توجه به تمام این دلایل، موضوع پایان نامه خود را طراحی یک کنسرت هال انتخاب کردم که شامل یک تالار موسیقی با تمام ملاحظات فضایی و آکوستیکی و همچنین بخشی برای تجمع و گردهمایی اساتید موسیقی و نیز فضاهایی برای تمرین و فراگیری اصول تکمیلی موسیقی زیر نظر آنان و… می‌باشد.

مطالب مشابه :   مطالعات سالن نمايش يا تئاتر 190 صفحه

نمونه موردی خارجی سالن موسیقی – كنسرت هال

مطالعات طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال ,رساله سالن موسیقی – كنسرت هال ,برنامه فیزیکی سالن موسیقی – كنسرت هال ,نمونه موردی خارجی سالن موسیقی – كنسرت هال ,ضوابط و استاندارد های طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رایگان مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رساله معماری سالن موسیقی – كنسرت هال ,نمونه مشابه ایرانی سالن موسیقی – كنسرت هال ,ریز فضاهای سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رایگان رساله سالن موسیقی – كنسرت هال
فصل اول
تعاریف، تاریخچه و مبانی موسیقی

1-1 درباره موسیقی
1-1-1 موسیقی چیست؟
بشر همواره در طول تاریخ به تلاشهای گوناگون دست زده تا باورهای انسانی خویش را در قالب اشکال مختلف بیان و به دیگران منتقل کند. بی تردید تاکنون اهمیت هیچ یک از تلاشها به اندازه هنر، در نمایان ساختن جوهر پندار و اندیشه انسان و فرهنگ او امکان پذیر نگشته است و هنرهای گوناگون همچون موسیقی، نقاشی، معماری، مجسمه سازی، رقص، تئاتر و غیره به مثابه یکی از راه‌های بیان دانش و اشتیاق بشری نقش ارزنده ای در بافت کلی فرهنگ و جامعه بزرگ بشری ایفا کرده است. این گفته شو پهناور که «همه هنرها می‌خواهند به مرحله موسیقی برسند» در برگیرنده حقیقتی است مهم که آگاهی از آن ما را به شناخت واقعی از تمام هنرها رهنمون می‌گردد.

ضوابط و استاندارد های طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال

مطالعات طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال ,رساله سالن موسیقی – كنسرت هال ,برنامه فیزیکی سالن موسیقی – كنسرت هال ,نمونه موردی خارجی سالن موسیقی – كنسرت هال ,ضوابط و استاندارد های طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رایگان مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رساله معماری سالن موسیقی – كنسرت هال ,نمونه مشابه ایرانی سالن موسیقی – كنسرت هال ,ریز فضاهای سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رایگان رساله سالن موسیقی – كنسرت هال
اصل مهمی که از گفته شوپهناور مطرح می‌شود، وجود کیفیت انتزاع و تجربه در هنر موسیقی است. آنچه موسیقی را از سایر هنرها متمایز می‌کند، بیان صریح و بدون واسطه با مخاطبان خود است که انتقال پیام‌ها و آرمان‌های ذهنی و عواطف و احساسات هنرمند را به دیگران آسانتر می‌سازد، به بیان زیباتر می‌توان گفت: موسیقی هنر بیان احساسات به وسیله صداهاست. موسیقی را مردم بوجود می‌آورند و آهنگسازان آن را تنظیم می‌کنند.
هنرهای زیبا در کوه پارناس (parnasse) به سر می‌بردند و هر کدام بر یکی از نه فن هنرهای زیبا موکل بوده اند. لفظ موسیقی به معنای آهنگ است و آهنگ گاهی به گروهی از نت (نغمه)‌های پی در پی با ترتیب معین گفته می‌شود و گاهی به گروهی از نتها که به منظور هم گامی با حروف الفاظ یک عبارت منظوم که برای بیان یک معنی و مقصود معین بنا بر قواعد جاری زبان ترکیب شده اند اطلاق می‌شود.

دانلود رایگان مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال

مطالعات طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال ,رساله سالن موسیقی – كنسرت هال ,برنامه فیزیکی سالن موسیقی – كنسرت هال ,نمونه موردی خارجی سالن موسیقی – كنسرت هال ,ضوابط و استاندارد های طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رایگان مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رساله معماری سالن موسیقی – كنسرت هال ,نمونه مشابه ایرانی سالن موسیقی – كنسرت هال ,ریز فضاهای سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رایگان رساله سالن موسیقی – كنسرت هال
1-1-2 واژه ایرانی موسیقی
چنانچه گفته شد، واژه موسیقی در کتاب‌های علمی یا کتاب هایی که ترجمه کتاب‌های یونانی بود بکار می‌رفت، اما در دیگر دفترها، این نام بکارگرفته نمی شد و در کتاب‌های دوره اول پس از اسلام معادل ایرانی آن، بیشتر از نام موسیقی به چشم می‌خورد، تا آنکه امروز معادل فراموش شده و یکجا، جای خویش را به موسیقی داده است! از موسیقیدانان در ادب فارسی دری، با نام رامشگر یا خنیاگر یاد شده است. رامشگر از دو بخش «رامش» و پسنود «گر» ساخته شده است. این پسوند «گر» نشان دهنده مشاغل است، همچون درگر «نجار»، دیواگر «بنا»، آهنگر، مسگر،زرگر، بازیگر، که در اصل پهلوی به صورت «گر» تلفظ می‌شده است. رامش به معنی خوشی، خوشحالی، خوشبختی آمده است و ایرانیان، گذران زندگی را به آرامش، از جمله فرایض دینی می‌شمردند. پندنامه پوریورت کیشان به زبان پهلوی برجای مانده است که در آن «سه یک (یک سوم) روز و سه یک شب به هیرتپستان (دبستان) رفتن و خرد پاکان پرسیدن، سه کردن» توجه شده است. رامش مخالف آرامش است همانطور که رمیدن و آرمیدن (در زبان‌های ایرانی با پیشوند «آ» معنی عکس واژه ساخته می‌شده است) و مقصود از آن، حرکت و جنبش و ابزار زندگی و خوشی و شادی است اما در هر صورت در معنی رامش که خوشی بوده باشد شکی نیست، بنابراین رامشگر کسی است که وسائل خوشی و سعادت و خرمی و خوشحالی مردمان را فراهم می‌کند، چه با موسیقی و چه با متعلقات موسیقی.

دانلود رساله معماری سالن موسیقی – كنسرت هال

مطالعات طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال ,رساله سالن موسیقی – كنسرت هال ,برنامه فیزیکی سالن موسیقی – كنسرت هال ,نمونه موردی خارجی سالن موسیقی – كنسرت هال ,ضوابط و استاندارد های طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رایگان مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رساله معماری سالن موسیقی – كنسرت هال ,نمونه مشابه ایرانی سالن موسیقی – كنسرت هال ,ریز فضاهای سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رایگان رساله سالن موسیقی – كنسرت هال
ز رامشگران، رامشی کن طلب که رامش بود، نزد رامشگران
اما خنیاگر در زبان پهلوی هونیاک گر و با تخفیف هونیاکر بوده است و آن نیز از یک ریشه پسوند «گر» ساخته شده استو ریشه آن هونیاک نیز دارای دو بخش است: بهر نخست آن هو، همان است که در واژه هومن به معنی اندیشه نیک هنوز به همان صورت در واژه به جای مانده است و با تبدیل «ه» به «خ» که در زبان شناسی مورد تحقیق قرار گرفته از آن واژه خوب امروز ساخته شده است.
قسمت دیگر، نیاک است که دگرگون شده واژه نواک می‌باشد که امروز نوا خوانده می‌شود. زیرا که فارسی دری «ک» خود را از دست داده اند. مثل داناک=دانارواک، رواپرستوک=پرستو، تاریک و تاری و…. و از آن میان فقط دو واژه خوراک و پوشاک به همان صورت نخستین باقی مانده است.

نمونه مشابه ایرانی سالن موسیقی – كنسرت هال

مطالعات طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال ,رساله سالن موسیقی – كنسرت هال ,برنامه فیزیکی سالن موسیقی – كنسرت هال ,نمونه موردی خارجی سالن موسیقی – كنسرت هال ,ضوابط و استاندارد های طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رایگان مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رساله معماری سالن موسیقی – كنسرت هال ,نمونه مشابه ایرانی سالن موسیقی – كنسرت هال ,ریز فضاهای سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رایگان رساله سالن موسیقی – كنسرت هال
پیشوند آن «نی» است که هنوز در واژه‌های آواز پژواک (انعکاس آوا) و خود واژه (واژه) هنوز دیده می‌شود. این ریشه در زبان‌های ایرانی به همین معنی صوت و آواست و در سانسکریت با ریشه Vakas مشتقات فراوان دارد که همگی به همان آوا و صوت بر می‌گردد. در زبان کردی واژم به معنای گویم است و واژیدن یا واختن به معنای گفتن، در زبان پهلوی نیز به همین معناست.
پس روی هم رفته خنیاگر از چهار بخش تشکیل شده و خنیا یا هونیاک به معنی آواز خوب یا نوای خوش است و این همان است که فردوسی بزرگوار ما، در مقدمه داستان کاووس و مازندران، در آمدن رامشگر چیره دست و خواندن سرود مازندرانی، در یک بیت گفته است:
چنین گفت: کز شهر مازندران یکی خوش نوازم ز رامشگران

مطالب مشابه :   مطالعات مرکز هنر های نمایشی مردمی 95 صفحه

ریز فضاهای سالن موسیقی – كنسرت هال

مطالعات طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال ,رساله سالن موسیقی – كنسرت هال ,برنامه فیزیکی سالن موسیقی – كنسرت هال ,نمونه موردی خارجی سالن موسیقی – كنسرت هال ,ضوابط و استاندارد های طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رایگان مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رساله معماری سالن موسیقی – كنسرت هال ,نمونه مشابه ایرانی سالن موسیقی – كنسرت هال ,ریز فضاهای سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رایگان رساله سالن موسیقی – كنسرت هال
1-1-3 موسیقی از زبان بزرگان
– افلاطون در تعریف موسیقی می‌گوید: موسیقی یک ناموس اخلاقی است که روح به جهانیان، بال ب تفکر و جهش به تصور، ربایش به غم و شادی و حیات به همه چیز می‌بخشد. جوهر نظمی است که خود برقرار می‌کند و تعالی آن به سوی هر چیزی است که نیک و درست و زیباست و با اینکه نامرئی است، شکلی هوس انگیز، جاودان و خیره کننده دارد.
– فارابی از اسحق موصلی در تعریف موسیقی نقل می‌کند:«موسیقی اثری است که به وسیله مردان ساخته و به وسیله زنان نوشته می‌شود».
– از دیدگاه هگل و کانت، موسیقی از زمان و مکان و علیت پاک فارغ است و هم چون ارقام و اشکال هندسی قالب و ظرف همه چیز است و برخلاف اصل علیت، ما را از علت خود منصرف می‌سازد و مجذوب می‌کند.
– میکل آنژ موسیقی را «نوای آسمانی» دانسته است.

دانلود رایگان رساله سالن موسیقی – كنسرت هال

مطالعات طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال ,رساله سالن موسیقی – كنسرت هال ,برنامه فیزیکی سالن موسیقی – كنسرت هال ,نمونه موردی خارجی سالن موسیقی – كنسرت هال ,ضوابط و استاندارد های طراحی سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رایگان مطالعات سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رساله معماری سالن موسیقی – كنسرت هال ,نمونه مشابه ایرانی سالن موسیقی – كنسرت هال ,ریز فضاهای سالن موسیقی – كنسرت هال ,دانلود رایگان رساله سالن موسیقی – كنسرت هال
– ریچارد واگنر معتقد است موسیقی ابتدا و انتهای زبان است، همانطوری که احساسات ابتدا و انتهای عقل، افسانه ابتدا و انتهای تاریخ و مغازله شروع و ختم شعر است.
– «آ-لاویناک» در دائرة المعارف موسیقی عنوان می‌کند که موسیقی از سه نظر قابل تحقیق است: برای موسیقیدان موسیقی هنر است، برای شاعر موسیقی زبان است و برای دانشمند موسیقی علم است.
1-2 تقسیم بندی موسیقی از نظرگاه ملیت
در این تقسیم بندی، می‌توان دو دسته اصلی کلی را در نظر گرفت: نخست موسیقی غربی و دو دیگر موسیقی ایرانی که هر یک دارای زیر مجموعه هایی هستند که در ادامه به توضیح مختصر آنها می‌پردازیم:
1-2-1 موسیقی غربی
1-1-2-1- موسیقی آوازی کرال
منظور از این ترکیب همراهی یک ارکستر بزرگ سمفونیک با یک گروه کامل کر می‌باشد. این مجموعه می‌تواند به همراه با بدون عدهای تکخوان باشد که در بزرگترین حالت این اجرا حدود صد نوازنده و صد خواننده همنوازی و همخوانی می‌کنند، سازماندهی و قرار گیری نوازندگان و خوانندگان از اصول خاصی پیروی می‌کند که در ارایش سن مؤثر است در این نوع موسیقی شنیدن در رده اول اهمیت و بعد دیدن در رده‌های بعدی اهمیت قرار می‌گیرد.
1-2-1-2- موسیقی اپرا
پس از قرنها که از تاریخ پیدایش موسیقی گذشته بود مردم به تدریج به این فکر افتادند که موسیقی را به خاطر خود موسیقی گوش دهند. اپرا در حقیقت نمایشی است که در آن به جای آنکه هنر پیشه‌ها مطالب کردن به هم بگویند با آواز می‌گویند. این اولین قراردادی است که در اپرا به آن بر می‌خوریم. خود را با صحبت پیدایش موسیقی مخصوص نمایش، از ابتدا یک امر طبیعی بود و از همان ابتدای پیدایش با تشریفات مذهبی اقوام و قبائل توأم بوده است. امروزه هم موسیقی نمایش یا فیلم یا رقص یا بالت همان جنبه موسیقی مذهبی قدیم را دارد و با آهنگ هایی که در دوره قرون وسطی برای انجام مراسم مذهبی اجرا می‌شد از این حیث بی شباهت نیست. تنها نوعی از انواع موسیقی نمایش که راجع به آن عقاید مختلف ابراز موسیقی اپراست.
اپرا هنری است که اصل و نصب آن در دوره معاصر آن طور که باید روشن نیست. البته این عقیده علما و مجتهدین موسیقی است. اما در تمام دوره‌های تاریخ این عقیده رایج نبوده اس یعنی زمانی بود که اپرا از انواع کامل و فرم‌های مورد علاقه در موسیقی به شمار می‌رفت و هواخواه و طرفدار بیشمار داشت و تا همین اواخر نقادان و مفسران موسیقی در واقع با احترام و علاقه خاصی راجع به آن بحث می‌کردند.
1-2-1-3- موسیقی سمفونیک
این ترکیب اجرایی به یک ارکستر بزرگ (حدود 100 نفر) و گاهی 1 تا 3 تکنواز یا تکخوان نیاز دارد موسیقی سمفونیک محدوده وسیعی را در برمیگیرد. احتمالاً تعداد بر نام‌های اجرا شده با این ترکیب بیش از موسیقی کرال خواهد بود. نوعی بسیار متدوال برای اجرا قطعات و سمفونی‌های نوشته شده یا خلق شده است. اهمیت شنیدن آواها و اصوات و تمرکز بر نوازندگان الزامی می‌نمایند.
1-2-1-4- موسیقی ارکسترال کوچک
این ترکیب برای اجرای قطعات موسیقی دوره باروک و کلاسیک است و حداکثر حدود 40 تا 50 نوازنده را در برمی گیرد. امکانات فعلی ارکستر در کشور ما بیشترین تناسب را با این ترکیب دارد. گاهی برنامه‌های کرال کوچک با همین تعداد خواننده و نوازنده (درمجموع) نیز امکان اجرایی می‌یابند.
1-2-1-5- موسیقی مجلسی
این ترکیب شامل ارکستر کوچک دارای دو تا ده نفر نوازنده است. این موسیقی معمولاً شنوندگان محدودی دارد که غالباً نیز تخصصیتر از موسیقی سمفونیک می‌باشد و معمولاً بهتر است در سالن‌های کوچکتر اجرا شود.

 

مطالعات دهکده سبز آرامش 190 صفحه

مطالعات درمانگاه تخصصی 140 صفحه

مطالعات دبیرستان پسرانه 74 صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code