خانه / مطالعات و رساله معماری / مطالعات سینما و آمفی تئاتر / مطالعات سالن نمایش و کنسرت 160 صفحه

مطالعات سالن نمایش و کنسرت 160 صفحه

مطالعات سالن نمایش و کنسرت – دانلود رساله سالن نمایش و کنسرت

مطالعات سالن نمایش و کنسرت دانلود رساله معماری مطالعات سالن نمایش و کنسرت ریز فضاهای مطالعات سالن نمایش و کنسرت برنامه فیزیکی مطالعات سالن نمایش و کنسرت دانلود رایگان رساله معماری مطالعات سالن نمایش و کنسرت پروژه طراحی مطالعات سالن نمایش و کنسرت دانلود پایان نامه معماری مطالعات سالن نمایش و کنسرت ضوابط طراحی مطالعات سالن نمایش و کنسرت

مطالعات سالن نمایش و کنسرت
تعداد صفحات : 160 صفحه
قیمت : 12000 تومان
توضیحات : این مطالعات دارای 160صفحه فایل ورد و پاورپوینت مطالعات نیز 130اسلاید می باشد.

جهت خرید کلیک کنید

 

مطالعات سالن نمایش و کنسرت - دانلود رساله سالن نمایش و کنسرت
مطالعات سالن نمایش و کنسرت – دانلود رساله سالن نمایش و کنسرت

فهرست مطالب مطالعات سالن نمایش و کنسرت – دانلود رساله سالن نمایش و کنسرت

پیشگفتار
مقدمه
فصل اول مطالعات سالن نمایش و کنسرت ( بررسی طرح مسئله )
فصل دوم مطالعات سالن نمایش و کنسرت (تاریخچه تالارهای نمایش و کنسرت)
1_ ریشه های نمایش
1_ 1 ) تئاتر و آئین های باستانی
1_ 2 ) ماهیت نمایش
1_ 3 ) نمایش و مذهب
2_ تاریخچه تحول تئاتر از ابتدا تا حال
3_ تاریخچه معماری سالنهای نمایش جهان
3_1) معماری سالن های نمایش در یونان باستان
3_2) معماری سالن های نمایش تئاتر رومن
3_3) معماری سالن های نمایش در چین باستان
3_4) معماری سالن های نمایش در انگلستان
3_5) معماری سالن های نمایش در فرانسه در قرون وسطی و عصر رنسانس
4_ نمایش در ایران
4_1) نمایش قبل از اسلام
4_2) نمایش پس از اسلام
فصل سوم مطالعات سالن نمایش و کنسرت ( بررسی مجموعه های نمایشی )
1_ مجموعه های نمایشی در ایران امروز
1_1) تئاتر شهر تهران
1_2) تالار وحدت
1_3) تالار مولوی
1_4) تالار هنر
2_ مجموعه های نمایشی معاصر خارج کشور
2_1) خانه ی اپرا در وکسفورد
فصل چهارم مطالعات سالن نمایش و کنسرت (مطالعات اقلیمی)
1_ویژگی های اقلیمی و جغرافیایی مازندران
2_ ویژگی های اقلیمی و جغرافیایی تنکابن
2_3) بررسی بستر طرح
2_4)بررسی کاربری فرهنگی در طرح جامع تنکابن
فصل پنجم مطالعات سالن نمایش و کنسرت (بررسی استانداردهای فضاهای تالار نمایش و کنسرت)
1_ بررسی استاندارهای فضاهای نمایشی
1_1) کلیاتی درباره ی فضای نمایش
1_2) مبانی طراحی سالن ها
2_بررسی فضاهای مورد نیاز سالن های تئاتر
2_1) صحنه
2_2) ابعاد صحنه
2_3) روشهای تغییر صحنه
2_3_1) انتقال صحنه به بالا
2_3_2)صحنه های گردان
2_3_3) صحنه های جانبی
2_4) عناصر صحنه
2_5) انواع صحنه های تئاتر
3_فضاهای نشستن سالن های تئاتر
3_1) اشکال پلان
3_2) دید مطلوب
3_3) صندلی ها
3_4) راهروها
3_5) بالکن
4 – فضاهای عمومی
4_1) سالن انتظار اصلی
4_2) ورودی اصلی
4_3) راههای خروجی
4_4) رختکن
4_5) سرویسهای بهداشتی
4_6) گیشه
4_7) دسترسی معلولین
4_8) صندلی برای معلولین
4-9) پارکینگ
5_ فضاهای مربوط به بازیگران وتمرین
5_1) رختکن ها
5_2) محل استراحت
5_3) سالن های تمرین
5_4) اطاقهای گریم
6_ فضاهای تولید
7_ قسمت اداری سالن
7_1) اتاق ریاست
7_2) بخش حسابداری
7-3) آرشیو
8_مکانهای تدریس
9- تأسیسات مکانیکی مجموعه
10-آکوستیک در معماری
11- نور پردازی
12- ایمنی
فصل ششم مطالعات سالن نمایش و کنسرت ( مبانی نظری )
فصل هفتم مطالعات سالن نمایش و کنسرت ( تحلیل سایت )
فصل هشتم مطالعات سالن نمایش و کنسرت ( فرآیند طراحی )
منابع

دانلود رساله مطالعات سالن نمایش و کنسرت

پیشگفتار :
مطالعات معماری تئاتر صرفاً مکانی نیست که به آنجا برویم ، بلکه مکانی است که در گذر از آن به تجربه می رسیم . یک فضای تئاتری به تجمعی عادی ، اجازه تبدیل شدن به اجتماعی با هویت را می دهد و می تواند فضایی گرد مانندی باشد برای نیاز افرادی به گفتن ، شنیدن و اوقات خوش داشتن ، این فضا را من در طراحی خویش سعی کردم ایجاد کنم این فضای بیضی شکل با توجه به مفهوم آن در معماری نماد تجمع هدفمند انسانی است اما در قالب مفهومی که از تئاتر گرفته شده و آن را می تواند این گونه تعریف شود که تماشاچی در این فضا در کنار دیگر تماشاچی قرار می گیرد تا به اتفاق به تماشای یک واقعه و حادثه ی مهم بنشیند . دایره از اصلی ترین نمادهای اجتماعی بشری است .
در این مجموعه با ورود به سالن اصلی در فضای کناری سالن اصلی فضای خدماتی شامل کافی تریا و سرویس ها طراحی گردیده و همچنین در طبقه اول ساختمان ورودی نیز فضای خدماتی شامل رستوران و نمایشگاه قرار گرفته است. برای ورود به سالن اصلی و حضور تماشاچیانی که از بیرون مجموعه برای دیدن تئاتر می آیند بعد از گذر از در اصلی وارد ساختمان ورودی می شدیم که محل انتظار و مطلع شدن از برنامه های مجموعه است . همچنین می توانند از قسمت فرهنگی و گالری نیز دیدن نیز دیدن کنند .
سازه پروژه بتن انتخاب شده است به خاطر مقاومت خوبی که در برابر آتش سوزی از خود نشان می دهد و قابلیت اجرای دهانه های بزرگ و فرم های مختلف را دارد. سقف مجموعه به صورت پوسته ی یک پارچه محدب بتنی در نظر گرفته است . به دلیل اجتناب از هدر رفتن منابع مالی این پوسته به عنوان سقف اصلی مجموعه در نظر گرفته شده است. سیستم تهویه سالن از طریق کانال های هواساز برای رساندن هوای تمیز به سالن و به وسیله دریچه هایی که در دیوارها و سقف سالن قرار دارد صورت می گیرد و دریچه های مکش هوا نیز در کف سالن قرار می گیرد گرمایش و سرمایش سایر فضا با رادیاتور و فن کوئل می باشد. سیستم حریق صحنه نیز از طریق آب پاشهایی که در دروی قاب صحنه می باشد به صورت اتوماتیک صورت می گیرد برای جلوگیری از حریق سالن نیز از جعبه آتش نشانی که یکی در کنار در ورودی سالن و یکی در پشت صحنه قرار دارد در نظر گرفته شده است .

دانلود پروپوزال مطالعات سالن نمایش و کنسرت

مقدمه
رساله معماری تئاتر به عنوان نمادی از شهر ، یا چه بسا نمادی از تمام یک قاره است . تئاترها در مقایسه با موزه ها ، به مدت طولانی عمدتاً به عنوان ساختمان های کارکردی طراحی می شدند ، و ظاهرشان با منظوری که آنها باید انجام می دادند تعیین می شد . اما امروزه تئاترها ، فرم عناصر شهری تماشایی به خود گرفته اند ، که با ساختمان هایی با ویژگی های تندیسی ، نشانه ای به وجود می آورند . برخی از این طرح ها خود را در ژستی صرفاً صوری به پایان می رسانند. تئاتر با نگاه آغاز می شود که دو نفر با هم دیدار می کنند . اگر یکی برخیزد و دیگری او را تماشا کند. این قطعاً نقطه آغاز است . برای اینکه پیشرفتی رخ دهد. شخص سومی هم لازم است تا برخوردی صورت پذیرد . آنگاه زندگی زمام کار را به دست می گیرد و می تواند بسیار پیشرفت داشته باشد ، ولی اساس کار را همین سه عنصر تشکیل می دهد . نمایش در هر جا که مکان رویارویی بازیگر و تماشاگر باشد به وقوع می پیوندد خواه این امکان میدانی در شهر باشد یا خیابان یا سکویی در بازار و یا قهوه خانه ، اما تئاتر بدون معماری معنا ندارد . آشکارترین نشانه تئاتر همانا صحنه است . بنای ساختمان تئاتر نیز به عنوان مکانی که انسانها در آن ، عام ترین دریافت های خود را از وجود زندگی و روابط خود ، به نمایش می گذارند می تواند از تقدس تعلق به یک معماری نمادین برخوردار باشد گو اینکه هر اثر معمار به خودی خود ، اثری نمادین بشمار می رود . شیوه ها و روش های تئاتر در زمان های گوناگون هر کدام به سبب بنیان های خود شکلی از معماری را نیاز داشتند تا کالبدی در خور را برای فعالیت های خود بیابند . واکنون این بنای صدف مانند در کنار دریا می تواند برای هنرمندان رشته تئاتر و موسیقی و دیدارکنندگان از آن به تساوی تعریف هایی از این سالن به خاطر سیستم آکوستیک عالی آن و چشم اندازی جدید در دل شهر فضایی هنری و دست نیافتنی ایجاد کند.

مطالب مشابه :   مطالعات سالن آمفی تئاتر 175 صفحه

دانلود مطالعات مطالعات سالن نمایش و کنسرت

فصل اول :
بررسی طرح مسئله

معرفی طرح :
هنر عرصۀ خداوندی است که باید جزئی مهم در زندگی بشری قرار گیرد و موسیقی و نمایش جزئی از هنر ذاتی انسان هاست که ثانیه به ثانیه زندگی انسان با آن به طور ناخودآگاه پیش می رود.
و در عرصه تاریخ انسان برای ارضاع کردن این هنر ذاتی مکان هایی را احداث کرد که این مکان ها مستلزم درک روابط پیچیده ای است که می توان آنها را با بررسی تاریخ 2500 سالۀ پیشرفت تأتر و کنسرت (اپرا) به دست آورد. که تالارهای تأتر و اپرا در طول تاریخ به صورت های روباز و سرپوشیده و با سازه های مختلف ساخته شده.
گرایش های ساخت و ساز تالارهای نمایش (تأتر) و کنسرت (اپرا) در شرایط جاری به این صورت است که با حفظ، احیا و مدرن کردن تالارها، صحنه های پیشین و ساختن ساختمان های جدید می شود مکان های با ارزش و مفید جهت نگه داشتن این هنرهای کاربردی و مهمه زندگی را در سطح شهر دایر کرد تا جوامع هنری مکانی را برای ارائه کار خود و آشنا کردن مردم با فرهنگ جامعه خود و جوامع دیگر داشته باشند و همچنین می شود به جنبه سرگرمی از نوع فرهنگی توجه کرد و اما هدف دیگر از موضوع این پایان نامه این است که از لحاظ معماری بنایی احداث شود که بتواند به پیشرفت این هنر از نظر نمایشی و آکوستیکی کمک کند.
و در آخر این تالار در شهرتنكابن احداث خواهد شد تا بتواند گوشه ای از فرهنگ و هنر مردم ایران را پر کند.
تالار : سالن ،اتاق بزرگ
نمایش: یعنی ارائه دریافت های شخصی از جهان هستی و ارائه آن در غالب بازی
تئاتر: آن شاخه از هنرهای نمایشی است که به بازنمودن داستان‌ها در برابر مخاطبان یا تماشاگران می‌پردازد. بجز سبک معیار گفتار داستانی، تئاتر گونه‌های دیگری نیز دارد مانند اپرا، باله، کابوکی، خیمه شب بازی و پانتومیم.

دانلود برنامه فیزیکی مطالعات سالن نمایش و کنسرت

اهداف اصلی طرح
1- زنده نگه داشتن هنر موسیقی و تأتر با هماهنگی سبکهای محلی و شهری و کشوری و سایر سبکهای دنیا.
2- رشد روابط اجتماعی فرهنگی با توجه به پیشرفت این هنرها در جامعه
3- ایجاد مکانی برای افشای هرچه بهتر این هنرهای اصیل که جزئی مهم در زندگی انسان هاست.
4- ایجاد برنامه های مناسب هنری و فرهنگی
اهداف ویژه :
1- قرارگیری متناسب تالار در بافت شهری و محله ای
2- تناسب کالبد و شکل بنا با محیط اطراف
3- دارا بودن روابط فضایی و عملکردی متناسب
4- ایجاد رابطه منسجم و محکم بین فرم و فضا و محیط اطراف
5- طراحی تالارهای هنری و مممتاز وتک از نظر شکلی

ضوابط و استاندارد های طراحی مطالعات سالن نمایش و کنسرت

1_ریشه های نمایش
1_1) تئاتر و آئین های باستانی
[ریشه های نمایش در هر سرزمین را باید در آداب و رسوم و مناسک مذهبی همان سرزمین و در فعالیت های انسانی آنها برای تنازع بقا جستجو کرد: « انسان بدوی » برای تسلط یافتن بر محیط زندگی و برای شناخت و کنترل نیروهای سرکش طبیعت شروع به خلق شخصیت های جادوئی با کمک لباس ، گریم و ماسک می کند . چه این انسان می پندارد که با خلق این شخصیت ها و اجرای مراسم سحر و جادو می تواند بر جانوران و گیاهان تأثیر نهد و آنها را در خدمت خود گیرد. او که در بیان افکار و عواطف خود ناتوان است. از سوی دیگر ، حرکت را به کمک طلبیده و از طریق رقص سعی در بیان افکار و عواطف خود می کند و برای درک لذت و به عنوان نیایش و سخت گفتن با خدایان خود از رقص بهره می گیرد. بنابراین اولین هنرهای نمایشی در درون همین مراسم و رقص های جادوئی است که شکل می گیرد.
در جامعه ابتدایی که فاقد زبان نوشتاری است اجرای آئین و مراسم جادوئی وسیله ای برای انتقال دانش از سنن یک قوم به نسل های بعدی است . آئین برای مهار کردن حوادث احتمال آینده اجرا می شود. یکی از وظایف عمده آئین آن است که با اجرای آن نتیجه مود نظر مانند موفقیت در جنگ ، باران کافی ، یا کسب نیرو های فوق طبیعی به دست می آید.
آئین نامه و مراسم جادوئی غالباً برای بزرگ داشت نیروی فوق طبیعی ، پیروزی در شکار یا جنگ گذشته یک قوم یک قهرمان و یا یک توتم به کار می روند . آئین همچنین می تواند سرگرم کننده و لذت بخش باشد. پیداست غالب این عملکردها را می توان با درجات و روش های متنوع و گوناگونی در تئاتر نیز در نظر گرفت. لذا می توان به این نتیجه رسید که آئین های بدوی و تئاتر بوضوح با هم مرتبطند. آئین و تئاتر از عوامل اساسی مشابهی استفاده می کنند. موسیقی ، گفتار ، صورتک ، لباس ، اجراکنندگان ، تماشاگران و صحنه به همین دلیل گاه تئاتر و آئین در هم ادغام شده اند . اما در جوامع پیش رفته هر یک کارکرد معین خود را دارند. اگر چه باید گفت که مرز میان این دو ، همیشه به دقت روشن نیست .
در اکثر آئین های ابتدائی بهره گیری از رقص های پانتومیم به همراه موسیقی ضربی ضروری است و گاه صدای آواز نیز ضرورت می یابد . گفتار و دیالوگ در آئین ها از ضرورت کمتری برخورد دارند. اما صورتک و لباس از وسائل اصلی اجرای آئین به شمار می آیند . یکی از پیش کسوتان و با روحانیان تمرین سختی رابرای اداره حسن اجرای آئین بکار می گیرد که کاملاً با کارگردانی تئاتر قابل مقایسه است.مکان اجرا نیز از ضروریات به شمار می رود. تنظیم فضای اجرای آئین بسیار متنوع است گاه مکانی دایره مانند برگزیده می شود که توسط تماشاگران احاطه می گردد و گاه صحنه ای در نظر گرفته می شود که پس زمینه آن را با گونی رنگ شده یا با قالی از پارچه می پوشانند و تماشاگران در سه سوی صحنه می نشینند یا می ایستند و گاه فضائی باز نظیر ساحل دریا به عنوان پس زمینه مورد استفاده قرار می گیرد. برخی محققان هنوز خط فاصل روشنی بین آئین و تئاتر می کشند . در حالی که بعضی معتقدند تفاوت ها آن قدر ناچیز است که اکثر آئین ها را باید جزئی از تاریخ تئاتر به شمار آورد. البته شاید بتوان با توجه به بعضی فرضیه های بنیادی زمینه اختلاف را کاهش داد. ذهن انسان نمی تواند آشوب را تحمل کند. بنابراین جستجوی نظم و پرسش علت چیزها امری است ابدی ، جهان چگونه بوجود آمد؟ چرا پدیده های طبیعی رخ می دهند یا تکرار می شوند. عمل و عکس العمل آنها ناشی از چیست؟

مطالب مشابه :   مطالعات سینما 130 صفحه

ریز فضا های مطالعات سالن نمایش و کنسرت

انسان در هر عصر از درون این پرسش ها مفاهیم را در مورد رابطه خود با خدایان با جهان با جامعه و با خویشتن تنظیم و قاعده بندی می کند . انسان مذهب ، علم ، نهادهای سیاسی ، اجتماعی و هنر خود را از طریق این مفاهیم شکل می دهد و تئاتر هر عصر، اعتقادات رایج عصر را درباره انسان و جایگاه او در جهان و جامعه منعکس می کند. لذا چون نقطه نظرهای انسان از علیت و جایگاه خاص او در طرح کلی چیزها در تغییر است. تئاتر نیز تعیین می کند.
اگر این فرضیه ها را بپذیریم چنین می نماید که در آغاز فعالیت « تئاتری » از طریق آئین ها بوجود آمدند زیرا در آن هنگام آئین ها اولاً وسائلی بودند تا مردم توسط آنها نقطه نظرهای خویش را درباره خود و جهان قاعده بندی کند.
در سده چهارم قبل از میلاد ارسطو گفت انسان بر حسب طبیعت خود جانوری مقلد است و از تقلید کردن اشخاص ، چیزها و حرکات دیگران و نیز از تماشای تقلید لذت می برد. در سده بیستم عده ای از روانشناسان اظهار کردند انسان دارای استعداد خیال پردازی است. و از این طریق می گکوشد واقعیت بیرونی را مناسب حال خود و آن چنانکه زندگی روزمره با آن برخورد می کند بازسازی کند از این رو تئاتر به انسان امکان می دهد تا اضطراب ها و ترس های خود را عینیت ببخشد تا بتواند با آنها برخورد کند یا امیدها و رویاهایش تحقق یابند. همچنین وسیله ای می شود که انسان توسط آن جهان خود را تعریف کند یا از طریق آن ، از واقعیت های تلخ بگریزد.
اما نه غریزه مقلد انسان و نه میل وافر برای خیال پردازی هیچ یک ما را به تئاتر راهبر نخواهد شد. بلکه یکی از شرایط ضروری برای پیدایش تئاتر فراهم آمدن درک نسبتاً پیچیده ای از جهان است که در آن امکان داشتن نظر گاهی عینی و بی طرفانه از مسائل انسانی وجود داشته باشد مثلاً یکی از علائم این فرایافت ، ظهور یا بروز یک برخورد کمدی با مسائل است. زیرا برای آنکه در راه خیر و سعادت مردم از معیارهای جدی صرف نظر کرده و معیارهای مضحک را برگزینیم نیاز به بینشی عینی و بی طرفانه داریم . علامت دیگر گسترش حسن زیبائی شناختی است. مثلاً هنگامی که فرایافت های انسان از جهان خود تغییر می کند. اغلب از اجرای آئین و توسل به اسطوره ها برای رسیدن به خوشبختی صرف نظر می کند. در این حال تا مدتی آئین را تنها به عنوان بخشی از برنامه های سنتی و آموزشی خود حفظ می کند ، سرانجام به این نتیجه می رسد که این داستان ها و متن های نمایشی را تنها به خاطر کیفیت های زیبایی شناسی ارزیابی کند و نه به خاطر ارزش مزهبی یا اجتماعی آنها . دو شرط دیگر نیز که مربوط به حسن زیبائی شناسی است دارای اهمیت اند. پیدا شدن اشخاصی که می توانند عناصر تئاتری را به تجربه های متعالی و فراتر بدل کنند و جامعه ای که قادر باشد ارزش تئاتر را به عنوان فعالیتی مستقل و ویژه بپذیرد. چرا که تئاتر آموزش می دهد، ارشاد می کند و سرگرم می کند و نیز در راه کشف جهان و انسان بر الهام بخشیدن به تماشاگرانش گام برمی دارد. تئاتر همواره با انسان بوده است و فرهنگ های مختلف با آن رفتاری گوناگون داشته اند . گاه به داشتن تئاتر مباهات می نمودند و گاه همچون عامل فساد جامعه تکفیر و طردش می کردند. تنوع و پیچیدگی تئاتر قادر است از پیش پا افتاده ترین حرکات نمایشی و تفریحی تا متعالی ترین جنبه های معرفت بشر را به نمایش بگذرد و دامنه نفوذ و اقتدار فرهنگی آن روی دیگر آن است. در قرون وسطی تئاتر ، سراسر در خدمت آموزش های اخلاقی و تجسم بخشیدن به داستان های انجیل قرار می گیرد. پس از رنسانس اروپا انسان همچون موجودی زمینی اما لایق رسیدن به کمال تعریف می شود. پس انسان گرایی و واقع گرایی بر ضوابط فلسفی و فرهنگی و به تبع آن برتئاتر زمان، حاکم می گردد و شخصیت های اساطیری و درام ها جای خود را به انسان های واقعی می سپارند. هنگامی که کوپرنیک اعلام می کند. زمین و به تبع آن انسان مرکز عالم نیست. تئاتر آرمان گرا و بزرگ نمایی پدید می آید تا اشتیاق رسیدن به جاودانگی را پاسخ گوید. عقل گرایی عصر نئوکلاسیسم ، احساس گرایی عصر رمانتیسم ، طبیعت گرایی عصر علم و انقلاب سیاسی و اجتماعی و بالاخره تکنولوژی ، همگی تواتری متناسب با فرایافت دوران خود را به وجود می آورند. در شرق، اما تئاتر راه و رسالت دیگری در پیش می گیرد. از آنجا که انسان شرقی شکافی میان فکر و دیدن قائل نیست، همه اعمال بشر ، چه روحانی و چه مادیف همواره به سوی هدفی واحد میل می کنند. درستکاری در فرهنگ شرق خود ارزشی غایی است که هم ناشی از دیانت و هم بین فلسفه و علوم است. تئاتر شرقی به جای زبان و مفاهیم تعلقی و واقع گرایانه زبان تمثیلی را بر می گزیند و ترکیبی از دین، آئین اخلاق و سرگرمی است، این تئاتر می کوشد تماشاگر خود را آرامش روحانی ببخشد و او را با حیات درونی خویش و با نظم جهان هماهنگ سازد تا سرانجام او را به رستگاری هدایت کند. هر چند داستان ها و حوادث هیجان انگیز در تئاتر فراوان است اما قصد آنها به هیچ وجه داستان گرایی و ایجاد هیجان های کاذب نیست. در این تفکر تمام عالم هستی حتی شخصیت ها و صحنه ها ، تمثیل و مظهری از تجلیات وجودند. ظواهر هر چند باشند هدف نهایی یا بیانی غیر مستقیم ، انگیختن احساسات کیفی و حالات ویژه انسانی است.
1_2)ماهیت نمایش
واژه نمایش در یونان صرفاً به معنای کنش است . نمایش کنشی تقلیدی است. کنشی برای تقلید و یا بازنمایی رفتار بشر. عنصری که نمایش را نمایش می سازد ، دقیقاً بیرون و فرانسوی واژه ها قرار دارد و عبارت از کنش یا عملکردی است که اندیشه و مفهوم مورد نظر پدید آورنده اثر را تحقق می بخشد.
لازمه اظهار نظر پیرامون یک فرم و قالب هنری ، این است که سهم و نقش آن را به طور اخص در مجموعه ابزار بیانی و بشر و انتقال مفاهیم ، و نیز شکل با مفاهیم و اندیشه دریابیم. اگر موسیقی توان و امکانات اصوات را در باز آفرینی فراز و فرود احساسات و عواطف بشری به کار می گیرد اگر مجسمه سازی و معماری به سنجش و کاوش در امکانات بیان مفاهیم از راه ترکیب و آرایش ، ماده و حجم در فضا می پردازد، اگر ادبیات با شیوه های تسلط بر زیان و مفاهیم و واکنش نسبت به آن سرو کار دارد. اگر نقاشی نهایتاً به مناسبات و روابط و اثرات رنگ ها ، شکل ها و بافت ها ، بر رویه مسطح می پردازد. در این صورت گسترده و قلمرو ویژه نمایش ، طیف وسیعی را در برمی گیرد. یک گفت و شنود کوتاه اگر با روحیه مناسب اجرا شود. لحن بیان یا بازیگری و کنش ، به مراتب بیش از خود واژه ها در انتقال بار معنا مؤثر است. در واقع اهمیت واژه ها ( جزء ادبی نمایش ) امری ثانوی است. اطلاعات واقعی که در هنگام اجرای یک صحنه کوتاه ممکن است منتقل شود. همانا چگونگی مناسبات و روابط متقابل افراد و شیوه واکنش آن ها نسبت به یکدیگر را نشان می دهد. روی صفحه کاغذ ، گفت و شنودی کوتاه ، فقط بحث بسیار ناچیزی از آن چه را که قادر است هنگام نمایش بر روی صفحه انتقال دهد، بیان می کند. در نمایش مشخصات ظاهری هر کارکتر منتقل می کند. سایر عناصر دیداری مانند زمینه ، محیط رویداد و مانند آن را نیز می توان به همان فوریت از طریق صحنه آرایی ، نورپردازی و گروه بندی کارکترها روی صحنه انتقال داد. ( این موضوع در مورد سینما و نمایشنامه های تلویزونی صادق است.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code