خانه / مطالعات و رساله معماری / مطالعات و رساله باغ ، پارک ، فضای سبز / مطالعات باغ گلها | دانلود رساله باغ گلها

مطالعات باغ گلها | دانلود رساله باغ گلها

مطالعات باغ گلها

تعداد صفحات : 200 صفحه فایل ورد
قیمت : 12000 تومان
توضیحات : همراه این مطالعات یه فایل 110 صفحه ای نیز در مورد باغ های ایرانی برایتان ارسال می شود.

جهت خرید کلیک کنید

 

 

فهرست مطالب مطالعات باغ گلها | دانلود رساله باغ گلها

مطالعات باغ گلها | دانلود رساله باغ گلها
مطالعات باغ گلها | دانلود رساله باغ گلها

چکیده: 1

فصل اول مطالعات باغ گل ها | دانلود رساله باغ گلها: مطالعات پایه 2

1-1 مقدمه 2
1-2هدف تحقیق 4
1_3اهمیت موضوع 5
4-1سابقه پژوهش های انجام شده درزمینه موضوع پروژه وجنبه نوآوری پروژه 6
51-روش تحقیق وچگونگی انجام آن 7
-1-51مطالعا ت تئوریک 7
1-2-5مطالعات میدانی مصاحبه 7

فصل دوم مطالعات باغ گل ها | دانلود رساله باغ گلها:مبانی نظری وتعاریف مفاهیم 9

2-1مقدمه 9
2-2جغرافیای محل: 11
2-3مکانهای احتمالی دیگر 13
2-3-1دیلمون 14
2-3-2سومر 14
2-4باغ عدن به عنوان بهشت 15
2-5 باغ سازی چیست؟ 16
2-6هدف باغ سازی 16
2-7فضاي سبز(باغ يا طبيعت دست ساز) در بستر كشورها 16
2-8باغ در سرزمينهاي اسلامي 19
3_8_2.بينالنهرين و عراق: 21
9-2پيشينه تاريخي فضاي سبز(باغ) ايراني 28
10-2پیشینه باغ در فرهنگ ایرانی 31
1-10-2جلوه باغ در فرهنگ ایران 34
11_2باغ سازی ایرانی 37
1-11-2قلید خوب یا ابداع بد 38
2-11-2باغ، عنصری معمارانه 38
12_2باغ ایرانی 39
13-2باغهاي ايراني در دوره هاي مختلف 40
1-13-2باغهاي تيموري 40
2-13-2باغ هاي صفوي و شاه عباسي 40
1-2-13-2طرح باغ چهل ستون وكوشك آن 40
3-13-2باغ هاي قاجاري 41
1-3-13-2 باغ هاي شيراز 42
2-3-13-2 باغ تخت 42
3-3-13-2باغ ارم 42
4-3-13-2باغ هاي تبريز 42
14-2هویت باغ ایرانی 43
15-2عناصر طبیعی هویت بخش باغ ایرانی را در سه دسته کلی آب، گیاه و زمین بررسی می کنیم 45
2-15-2آب 47
3-15-2حركت آب در باغ 50
4-15-2حركت آب در جویها 51
5-15-2حوض و استخر 51
6-15-2گياهان 52
7-15-2 معماری 55
8-15-2 پدیده های فرعی 55
16-2اصول شناسايي و رده‌بندي گياهان 56
1-17-2 تعاريف 57
18-2چند نمونه ديگر از باغهاي ايراني 59
4-18-2باغ شاه فین در کاشان 72
1-4-18-2نگاهي به معماري باغ فين کاشان 80
-34-18-2تاريخچه باغ فين کاشان 82
-54-18-2 تاريخچه کوتاهي از شهر کاشان 83
-518-2 نمونه باغ گل در اصفهان 84
84
-618-2گلهاي زينتي باغهاي ايراني 86
2-19-2 باغ زیبای گل در ژاپن 96
2 نمونه باغ گل در هلند-19-4 100
2 تاریخچه پیدایش لاله‌های هلندی -19-4-1 106
تاریخچه پیدایش لاله‌های هلندی جالب است. امروزه این گل‌های هلندی تبدیل به یکی از بزرگترین جاذبه‌های گردشگری هلند شدند. بزرگ ترین زمین‌های… این تصاویر در نگاه اول مثل نقاشی‌های مداد رنگی به نظر می‌رسند . 106

فصل سوم مطالعات باغ گل ها | دانلود رساله باغ گلها: معرفی شهر تهران و ویژگی های اقلیمی و تحلیل سایت 112

1-3طالعات محیطی شهر تهران 112
1-1-3 موقعیت طبیعی 112
3-1-3 منابع آب شهر تهران 116
استان تهران به تفکیک شهرستان 127
3_4نواحي و محلات منطقه 129
3_10ایجاد یک قطب گردشگری با مقیاس بین المللی 147
3_11احیاء نقش محور درکه با تکمیل محور حمل و نقل سبز شهر در امتداد بزرگراه چمران 148
12-3معرفی منطقه2 150
2-21-3خیابان‌هایی اصلی 150
3-12-3محل سایت و اهمیت انتخاب آن: 151
شهید چمران_جنب بیمارستان میلاد 151

فصل چهارم مطالعات باغ گل ها | دانلود رساله باغ گلها:ضوابط , استاندارها وبرنامه فیزیکی 152

1-4هندسه حاکم بر باغ 152
1-1-4گستردگی دید 152
3-1-4هندسه مستطیلی 153
4-1-4تقارن 153
5-1-4مرکزیت 154
2-4باغ ها ، به طور كلي از نقطه نظر اصول و به لحاظ تركيب برسه گونه اند: 155
1-2-4باغ هندسي : 155
2-2-4باغ منظري : 155
3-2-4نوع سوم تركيبي است از دو نوع هندسي و منظري: 155
11-8-4خروجي ها 173
12-8-4نشيمن 173
13-8-4سيستم روشنايي 174
14-8-4پلكان 176
4-8-16درب ها و كريدورها 180
17-8-4جايگاه نشستن با ترتيب صندلي ها 181
4-8-18آكوستيك 181
منابع 189

مطالعات معماری طراحی باغ گلها

فصل اول: مطالعات پایه

1-1 مقدمه
پیشینه باغ در فرهنگ ایرانی
علامه علی اکبر دهخدا درباره معنی واژه پردیس می نویسد: مطالعات باغ گلها «پردیس لغتی است ماخوذ از زبان مادی (پارادیزا) به معنی باغ و بستان و از همین لغت است پالیز (فارسی) و فردوس (معرب). واژه پردیس به معنای بهشت در زبان عربی به فردوس و در زبان‌های دیگر به پارادایز تبدیل شده است. خود بهشت یا وهشت به معنای بهترین زندگی است و این بهشت به شکل باغی سرسبز و خرم و زیبا مجسم می شده است».
باغ ایرانی با به وجود آوردن فضای عملکردی مفهومی، انسان را از شلوغی و اغتشاش شهری جدا کرده، او را به خود دعوت می کند تا اندکی از زندگی پر هیاهوی شهری و زندگی دنیوی فارغ شده و رابطه دیرین خود با طبیعت و معبود را تجدید کند. جدای از این، باغ ایرانی خود به عنوان مفهومی مستقل، الهام گرفته از پیشینه تاریخی‌ـ‌فرهنگی ایران باستان است و ریشه در اعتقادات و آداب و رسوم ایرانیان دارد. باغ ایرانی با پشتوانه معنا یی و مفهومی خود، برآمده از فرهنگ مردم ایران زمین بوده و در تمامی جوانب زندگی مردم ایران حضور خود را نشان می دهد و چون هر پدیده دیگری، تاثیرات متقابل خود را در وجوه گوناگون فرهنگ و هنر ایران بر جای می گذارد. این تاثیرات در حوزه فرهنگی، ادبیات و شعر پارسی، معماری و هنرهای ایرانی به چشم می خورد. از مهمترین نمونه های جلوه مفهومی باغ در فرهنگ و هنر مردم ایران زمین می توان به حضور باغ در هنرهای تجسمی مانند نگارگری و همچنین در هنر قدیمی فرش بافی اشاره کرد که نشان از آمیختگی فرهنگ و هنر مردم ایران با طبیعت به طور عام و باغ به طور خاص دارد. هنرمندان ایرانی فضای آرمانیشان را با نمایش باغ به عنوان نشانه ای از بهشت به تصویر می کشند. باغ ایرانی، استعاره ای از آرمان‌های ایرانیان است. بررسی مفهوم باغ، ریشه در تاریخ کهن ایران دارد. زرتشت، پیامبر ایران باستان، مردم را به کشاورزی و زراعت دعوت می کرد. باغ در ایران باستان بخش مهمی از زندگی و فرهنگ مردم ایران بوده و در شکل گیری آتشکده‌ها و تقویت نمادین آن ها سهم داشته است. در معماری ایرانی، باغ یک فضای کاملا معمارانه است. ایرانیان از زمان های دور به ساختن باغ و باغچه در حیاط‌ها و اطراف بناها علاقه خاصی داشته اند. نزدیک به سه هزار سال پیش، پیرامون بیشتر خانه های ایرانیان را باغ‌ها احاطه کرده بودند و واژه پردیس به باغ های دورادور خانه ها گفته می شده است. از زمان سومریان باغ، معبد و قصر سلطنتی را احاطه می‌کرد و هر شهر و قصری در ایران قدیم، باغ‌هایی داشت که بسیاری از آن ها عمومی بوده و برای مراسم نوروز گشوده می شدند.
واژه پردیس مطالعات باغ گلها به معنی باغ در اوستا دو بار به کار برده شده که به معنای درخت‌کاری و گل‌کاری پیرامون ساختمان است. در دوره هخامنشیان در سراسر ایران باغ‌های بزرگ و باشکوه وجود داشته است. محوطه باستانی پاسارگاد، اولین پایتخت امپراتوری بزرگ هخامنشی، به عنوان مجموعه کاخ‌ـ‌باغ و اولین نمونه چهارباغ ایرانی ذکر گردیده است. از پاسارگاد به عنوان پایتختی پر از باغ یاد شده است که در آن کاخ هایی با طرفین باز در داخل محوطه‌هایی مشتمل بر باغ‌های وسیع قرار داشته است. پردیسِ پاسارگاد با دارا بودن ویژگی های باغ ایرانی، الهام بخش باغ سازی در دوره‌های بعد است و چهارباغ‌های معروف دوره اسلامی، تحت تاثیر طراحی این چهارباغ بوده اند. نحوه جریان یافتن آب در این باغ، آب‌روهای سنگی و حوضچه هایی که با فاصله و ریتم منظم در این محوطه قرار گرفته اند، نشان دهنده معماری مفهومی و به کارگیری اصول مهندسی در باغ‌سازی ایرانیان باستان است.
دیگر باغ‌های هخامنشی، دارای طرح‌های مستطیل‌شکل دقیق با خیابان‌ها و درختان متقاطع بود. کوروش کبیر در سارد، باغ بزرگی ساخته و به دست خود در آن درخت کاشته بود.
باغ در زمان ساسانیان نیز بر پایه اصول گذشته شکل می‌گیرد، همانند ترکیب هندسی منظم، میان عرصه اصلی، خیابان‌های عمود برهم و کرت‌های راست گوشه. باغ های ساسانی دارای مساحت بسیار زیادی بودند.
باغ ایرانی یکی از عالی ترین جلوه‌های صورت و معنا و برآمده از باورهای ایرانیان است و حضورش را در تمام جوانب زندگی مادی انسان از حیاط خانه‌ها تا مجتمع های بزرگ شهری می توان مشاهده کرد.
باغ ها (چهارباغ ها)ی دوره اسلامی، تحت تاثیر باغ های پیش از اسلام و به خصوص پاسارگاد بوده اند؛ تغییری که در دوره اسلامی در فرهنگ باغ سازی به وقوع می پیوندد در حوزه معنا و مفهوم است و باغ سازی ایرانی در دوران اسلامی دارای بار مفهومی و معنوی خاصی می گردد. در دوره اسلامی در زمینه باغ سازی در ایران فعالیت های بسیاری انجام شده است که شاید بتوان اوج آن را در عصر صفوی و در شهرهایی چون تبریز و قزوین و اصفهان و یا در دوران قاجار مشاهده کرد.

مطالب مشابه :   مطالعات پارک تفریحی در گذر زمان 160 صفحه

دانلود رساله معماری باغ گلها

1-2هدف تحقیق
همان طور که از عنوان پروژه بر می آید اهداف پروژه به شرح زیر می باشد:
1-2-1ایجاد مرکزی که به صورت متمرکز پاسخگوی نیازهای تفریحی شهروندان باشد.
1-2-2امکای اقتصادی منطقه
1-2-3 فراهم آوردن امکان بهره برداری از زیباییهای طبیعی وچشم اندازهای مطلوب
1-2-4توسعه و پرورش گل و گیاه
1-2-5 كمك به اعتلای سطح آموزش و پژوهش بويژه در زمينه شناسايی، طبقه بندی و كشت و پرورش گياهان.
1-2-6 جمع آوری، نگهداری و به نمايش گذاشتن تعدادی از گياهان موجود در قلمرو گياهی بويژه گياهانی كه بومي ايران بوده و امكانات كشت و نگهداری آنها موجود ميباشد.
1-2-7 كمك به آموزش علوم گياهي به كليه سطوح تحصيلی از كودكستان تا دبيرستان و همچنين دانشجويان رشتههای مختلف دانشكدههای كشاورزی و علوم.
1-2-8 بالابردن سطح اطلاعات و آگاهی كليه اقشار مردم در مورد گياهان در حدامكان.
1-2-9 تبادل اطلاعات و نمونههای گياهی با باغهای گياهشناسی داخل و خارج كشور.

طرح نهایی پایان نامه باغ گلها

1_3اهمیت موضوع
شاید یکی از اولین اقدامات بشر در عرصه معماری منظر باغ سازی بوده باشد، مرحله ای که انسان ها اقدام به ایجاد فضای سبز مصنوع می کنند و نهایتاً به باغ ها و پارک های امروزی می انجامد. باغ سازی در کشورهای مختلف سابقه دیرینه ای دارد. برخی از صاحب نظران معتقدند که باغ سازی ایرانی از زمان عیلامی ها ( قرن ۳ ق . م. ) آغاز شده است . گروهی نیز بر این عقیده اند که آغاز باغ سازی به زمان هخامنشیان بازمی گردد، چرا که آنان خود مبدعان قنات بوده اند باغ هایشان را نیز با همین سیستم شگرف و پیچیده آبیاری می کردند. آنچه مسلم است هنر باغ سازی ایران پیشینه ای طولانی دارد و اصولاً باغ در نظریک ایرانی مکانی پرارزش قلمداد می شده است. هنر باغ سازی یکی از کهن ترین هنر های ایرانیان است که دارای سنت های ارزشمند و قدرتی معنوی است و به بهترین وجه به سمت شمال –جنوبی جهت گیری می شود. شکل باغ در ایران از دیرباز تا کنون با طبیعت و میزان آب تناسبی کامل داشته ،بنابراین از دیرباز باغ ها به شیوه های گوناگون ساخته شده است.
با روی آوردن ایرانیان به دین اسلام، جها ن بینی اسلامی باعث ترویج باغ سازی ایرانی در تمام نقاط ایران شد، لذا ایرانیان بهشتی را در این عالم طرح کردند که با خصوصیات این دنیا مطابقت دارد اما تصویری از آخرت را تداعی می کندو بالا خره می توان اذعان داشت که باغ ایرانی مزین به نظم و تناسب، برخوردار از حرمت و محرمیت، منزه از بیهودگی و افراط و تفریط، مساعد با قناعت و صرفه جویی و مجهز به پایداری است.
فرهنگ ایرانی انسان را جدا از طبیعت نمی داند بلکه او را همراه با سیر عناصر طبیعت و جز لاینفک آن و دل سپردن به طبیعت و استفاده از مناظر طبیعی را علاوه بر اینکه پی بردن به آیات و نشانه ها ی خدا می بیند، موجب حظ بصر و نشاط روان آدمی می داند. از این رو معماری وهنر ایران به شدت طبیعت گرا است. این اصل در باغ ایرانی سبب به وجود آمدن فضاهای نیمه باز مانند ایوان و کوشک شده است پیوند دهنده فضای طبیعت و بخش ساخته شده است. نسان خود را دور مانده از وطن اصلی خویش که همانا قرب الهی است می داند؛ به او وعده زندگی دایمی در بهشتی داده شده است که در آن کوثر هست و درختان و گل‌ها و جویبارها، و در باغ نیز آبِ روانِ خوش و گل‌های زیبا و درختانی که می توان در سایه آن ها آرمید و این همه، محصور در دیواری که مانع ورود جهنمیان به آن شود. او با این تصویر از بهشت که در کتاب آسمانی اش آمده و ریشه در اعتقاداتش داشته و نیز نمود آن را در هنر سرزمینش از دیر باز به صورت استعاره های هنری در تمامی زمینه ها دیده است، برای ساختن موطن اصلی خود به باغ سازی روی می آورد و سعی می کند که برای خود بهشتی زمینی ایجاد کند.
او برای ساختن بهشت خود در زمین، از عناصر الهام بخشی که در بهشت به تصویر کشیده شده آسمانی برایش وجود دارد استفاده می کند؛ این عناصر، عناصر هویت بخش باغ ایرانی به شمار می روند.

مطالب مشابه :   مطالعات باغ و پرديس

نمونه موردی مطالعات باغ گلها

4-1سابقه پژوهش های انجام شده درزمینه موضوع پروژه وجنبه نوآوری پروژه
1-4-1باغ پلکانی شیراز
1-4-2 باغ فین کاشان
1-4-3 باغ ارم شیراز
1-4-4 باغ ژاپن،انگلیس، فرانسه و ایتالیا
51-روش تحقیق وچگونگی انجام آن
-1-51مطالعا ت تئوریک
الف_مطالعات کتابخانه ای:
این بخش از مطالعات بر اساس استفاده از کتب و منابع موجود درکتابخانه های معماری ومجلات معماری و پایان نامه های مرتبط با موضوع انتخابی صورت می گیرد.
ب_منابع اینترنتی:
با استفاده از مقالات موجود در سایت های متفاوت معماری، شهرسازی و کشاورزی و… به پرسش های مطرح در مورد باغ گل پاسخ داده می شود.
1-2-5مطالعات میدانی مصاحبه
دراین بخش فعالیت های میدانی پرسشنامه هایی دربین مردم پخش می شود.
درباره فرهنگ و هویت (ویژگیهای طرح – فرهنگ و هویت – فرهنگ و طبیعت…)
درباره تهران و منطقه دو (مختصات جغرافیایی – بررسی های جمعیتی – بررسی وضعیت اقتصادی – شیب و توپوگرافی – بررسی های اجتماعی – بررسی كاربردی…)
سایت، تحلیل سایت و روند طراحی (پانورامای سایت – نقشه های مختلف تهران و منطقه یک – تحلیل سیركرلاسیون سایت…)
بررسی شرایط اقلیمی (نمودارهای اقلیمی – تابش آفتاب – باد ئش – رطوبت – بارندگی…)
فضایابی ، استانداردها و بررسی رابطه عملكردها (فضاهای موجود در سایت – آمفی تئاتر و سالن نمایش – فضاهای آموزشی – پارکینگ…)
مبانی نظری طرح (ملاكهای قضاوت در مورد یك اثر معماری – نور – صدا – خوانایی و معنادار بدون فضا – انسجام معمارانه – هویت ملی مجموعه…)

برنامه فیزیکی مطالعات باغ گلها

2-1مقدمه

منشا اصلی عبارت (ایدن – عدن – Eden ) که در زبان عبری (همان زبان یهودی) به معنی دلپزیر است، احتمالا از زبان مردم آکد (آکاد – Akkadian ) و کلمه ی ایدینو ( Edinu ) گرفته شده که خود همین کلمه نیز از زبان سومری و از کلمه ی ایدین ( E.DIN ) استخراج شده است. در زبان سومری ایدین به معنی فلات – زمین مسطح و جلگه است. بنابراین ارتباط میان معانی و کلمات میتواند اتفاقی باشد همچنین معلوم شده است که این کلمه در میان سومریان باستان برای اشاره ی به بین نحرین به عنوان دره ی بهشت مورد استفاده قرار میگرفته یعنی جلگه ی حاصلخیز و مسطح بین رودهای دجله و فرات امروزی.
باغ عدن (بهشت) در کتاب پیدایش به عنوان مکانی توصیف شده است که اولین انسان زن “حوا” و اولین انسان مرد “آدم” پس از خلق شدن توسط خدا در آن زندگی میکردند. داستان آفرینش در کتاب پیدایش موقعیت جغرافیایی باغ و ایدن را به چهار رود بزرگ ” (Pishon, Gihon, Hiddekel, Euphrates) ” مرتبط میسازد و همچنین نام چند سرزمین نیز به خوبی در این کتاب مورد اشاره قرار گرفته است. نامها از قرار زیر میباشند” (Havilah, Cush, Asshur or Assyria) “.[برای اطلاع بیشتر به کتاب پیدایش 2:10 بازگشت شود]. به نظر میرسد که به جایگاهی در خاور نزدیک اشاده میکند به ویژه محلی احتمالا نزذیک بین نهرین. به هر روی به دلیل اینکه شناسایی این محل موضوع بحث ها و مجادله های گوناگونی بوده توافق عمومی بر این مسئله است که محل دقیق باغ بهشت نا مشخص است. هیچ منبع دیگری بعد از کتاب پیدایش وجود ندارد که به وجود قطعی این مکان اشاره کرده باشد.

ضوابط و استاندارد های طراحی باغ گلها

فصل د وم:مبانی نظری وتعاریف مفاهیم

2-2جغرافیای محل:
در کتاب پیدایش اطلاعات بسیار ناچیزی در مورد جزئیات خود باغ موجود است. این باغ محل زندگی درخت زندگی و درخت دانش خوب و بد بوده است همچنین پر از مواد غزایی گیاهی که آدم و حوا از آن تغذیه میکردند.
” رودی از عدن جاری بود تا درختان باغ را آبیاری کند، و در اینجا تقسیم میشود به چهار رود ”
این نوشته ادعا میکند که رود از داخل باغ به چهار شاخه تقسیم شده است. Tigris, Euphrates, Pishon and Gihon). هویت دو رود آخر موضوع بحث های گوناگونی بوده است چرا که اگر واقعا باغ عدن در نزدیکی سرچشمه ی رودهای دجله و فرات بوده است پس با این حساب راویان اصلی که در سرزمین موعود (کنعان) بوده اند میتوانستند محل کلی باغ را جای بر روی کوه های Taurus شناسایی کنند.
یورانشیا (1955) توضیح میدهد که سه محل را میتوان به عنوان محل باغ تصور کرد. نخستین محل را جزیره ای در خلیج فارس میداند. دومین محل همان محل رودها میباشد که به عنوان باغ دوم پر شده است. و سومین محل شبه جزیره ای بسیار کم عرض در سواحل باختری دریا ی مدیترانه معرفی شده است. که اعضا کمیسیون عمدتا با نظر سوم یعنی محل سوم موافق هستند.
این شبه جزیره ی مدیترانه ای از آب و هوای بسیار مطلوب و دمایی بسیار ملایم برخوردار بود که این آب و هوای مرطوب به دلیل کوههایی بود که این شبه جزیره را احاطه کرده بودند. با و جود بارانهای فراوانی که بر سرزمینهای مرتفع میبارید به ندرت باران بر باغ عدن میباریده است ولی در شبها به دلیل کانالهای متعدد و دستسازی که برای باران ساخته شده بودند مه به سمت بالا راه پیدا میکرده است و مرکبات و سبزیجات را با رطوبت خود سیراب میکرده.
خط ساحلی این سرزمین به نسبت زیادی از سطح دریا ارتفاع داشته است و قسمتی از سرزمین که به فلات و قاره ی اصلی مرتبط بوده در کم عرض ترین نقطه ی خود تنها 27 مایل عرض داشته است (حدود 45 کیلومتر). رودخانه ی بزرگی که باغ را آبیاری میکرده از قسمت مرتفع شبه جزیره به سمت پایین جاری میشده و از گردن شبه جزیره به شرق فلات اصلی و سرزمین های پایین تر بین نهرین جاری میشده و سپس در آنجا به دوشاخه تقسیم و به خلیج فاری ملحق میشده است. این رودخانه توسط چهار شاخه ی دیگر که سرچمه شان ار قله های مرتفع شبه جزیره شروع میشده آبگیری میشده است و اینها چهار سر رودخانه ای هستند که از باغ عدن جاری بوده است که بعد ها با رودخانه هایی که باغ دوم را احاطه کرده بودند اشتباه شدند.
کوههایی که اطراف باغ را احاطه کرده بودند مملو از سنگ ها و فلز های گرانبها بودند ولی در آن زمان ارزشی نداشته اند و مورد توجه قرار نمیگرفته اند و اندیشه و ایده ی برتر تکریم و تجلیل در باغبانی و کشاورزی بوده است.
احتمالا این محل که برای باغ انتخاب شده بود شگفت انگیز ترین و زیبا ترین نقطه از نوع خود بر روی زمین بوده که دارای آب و هوای بسیار ایده آل نیز بوده است. بی شک هیچ نقطه ی دیگری از زمین نمیتوانسته که این طور کامل به یک بهشت با تمام زیبا یی ها و طبیعت بی نظیر تبدیل شود.
عکسهای ماهواره ای بستر دو رودخانه ی خشک شده را که به سمت جلیج فارس ادامه میابند را مشخص کرده اند. بستر ایندو رودخانه ی خشک نزدیک قسمتی هستند که رودهای دجله و فرات یکی میشوند.
در کتاب ” راهنمایی های آسیموف برای کتاب مقدس ” از آیزک آسیموف او اینچنین اشاره میکند که : این خود باغ نیست که به نام عدن خوانده میشود و درست نیست که باغ و عدن را بخاطر شباهت ها یشان یکی بدانیم این درست مثل این است که بگوییم کالیفرنیا همان پارک یوسمیتی است که این گفته** گفته ی اشتباهی است. کلمات او نوشته های 1500 سال پیش تلمود را در ذهن ما تداعی میکند که میگوید باغ و عدن از یکدیگر جدا و مجزا بودند.

مطالب مشابه :   دانلود رساله و مطالعات باغ کودک 140 صفحه

ریز فضا های مطالعات باغ گلها

2-3مکانهای احتمالی دیگر
با این که محل اصلی گویندگان (ناقل) این حقیقت افسانه وار هرگز مشخص نشده باز هم ادعا هایی بر این مبنا وجود دارد که محل اصلی باغ عدن را مشخص میکند. بیشتر این مدعیان محل اصلی را بین نهرین در خاور میانه میدانند. اکثر کشیش ها و متخصصین الاهیات مسیح وجود فیزیکی باغ را قبول ندارند و این فرضیه را مطرح میکنند که باغ عدن تکه ای مرتبط به بهشت (آسمان) بوده که به عنوان پردیس شناخته شده است.
عده ای دیگر بر این عقیده اند که باغ عدن همراه با طوفان عظیم دوره ی نوح (ع) غرق شده و به زیر آب رفته است که به همین دلیل بعد از این بلا ی آسمانی دیگر هیچ کس نتوانسته محل باغ و عدن را در این جغرافیا ی جدید (منظور بعد از طوفان است) باز بیابد. این فرضیه همچنین سرزمین اسرا آمیز و غرق شده ی آتلانتیس را با محل این باغ مرتبط میکند. محل مورد بحث بعدی (Sundaland) است که امروزه در جنوب دریای چین قرار دارد. در این مورد رودهای دجله و فرات آن دو رودی نیستند که گویندگان به آن اشاره کرده بودند ولی اسمشان را بر رودهای جدید گذاشته اند مثل خیلی از مواقع که در جوامع نسبتا مدرن قدیم ممکن ممکن بود افراد برای نامگذاری مکانهای سرزمین جدید خود از نامهای مکانهای سرزمین مادری خود استفاده کنند. این مسئله همچنین مشکل واضح کتاب مقدس را حل میکند که گفته شده است که همه ی رودها سرچشمه ی یکتا دارند و همانطور که از این موضوع فهمیدیم اینچنین نیست.
ادعای دیگر توسط فردی به نام ” David Rohl ” مطرح میشود که توجه ما ایرانی ها را هم جلب خواهد کرد. او محل باغ عدن را جای در شمال غربی ایران معرفی کرده است. با توجه به اظهارات او** محل دقیق، دره ی رودخانه ای در کوههای سهند، نزدیک تبریز است. او شباهتهای زیادی را ذکر کرده است که با مطالب ذکر شده در کتاب مقدس همخوانی دارد همچنین کلمات زیاد هم معنی بین زبان پارسی و زبان انجیل را به عنوان اثبات این فرضیه بیان کرده است.
ادعای دیگر در کتاب یورانشیا/یورانتیا (1955) بیان شده و همانطور که قبلا توضیح داده شد** مطالعات باغ گلها محل باغ را جایی در شبه جزیره ایی کوچک در سواحل شرقی دریای مدیترانه میداند که سالها پیش توسط فعالیت های آتشفشانی به زیر آب رفته است. تهقیقات اخیر (در سال 2004) نشانه های امید بخشی از بنا های دست ساز را در شرق جزیره ی کرت میدهند. یعنی همان جایی که احتمال میرود جزیره در همان جا غرق شده باشد.

2-3-1دیلمون
بعضی ار تاریخ دانان بر قسمتهای جنوبی تمدن سومر در حال بررسی هستند، جایی که یکی از قدیمی ترین منابع افسانه موجود است در جزیره ی ” Dilmun ” در خلیج فارس (نام امروزی این جزیره بهرین میباشد). در این منابع عدن اینچنین توصیف شده است : “جایی که خورشید نمایان میشود (طلوع میکند)” و “سرزمین زندگی”. آهنگ و قرار گیری اسطوره ی آفرینش سومریان ” Enûma Elish ” شباهتهای گوناگونی با روایتهای کتاب پیدایش دارد.

2-3-2سومر
اولین سومری ها در جلگه ای که امروزه در جنوب عراق قرار دارد زندگی میکردند. کلمه ی جلگه در زبان سومری ایدن (Eden) است و گمان میرود که احتمال زیاد کلمه ی عدن/ایدن از همین کلمه گرفته شده باشد. لازم به ذکر است که طبق شواهد بدست آمده از این تمدن آنها ابراز داشته اند که خدایان آنها دست به آزمایشات بیوژنتیکی (آزمایشات زیست زادی در دیکشنری برای کلمه ی biogenetic تعریف شده است) میزدند.

2-4باغ عدن به عنوان بهشت
واژه ی ” paradise ” که مسیحیان آن را به عنوان مترادف برای عدن بکار میبرند یک واژه ی پارسی است که به معنی باغ و گلستان یا شکارگاه محصور است. در ادبیات کتاب مقدس (یوحنا) و در تلمود پردیس معنی خود را از باغ عدن مطالعات باغ گلها و نمونه ی آسمانی آن بر گرفته است. و در ادبیات یهودیان یونان به رهبری پولوس مسیحیان پردیس را در ارتباط و به معنی سرزمین مقدس میدانند. برخی از انسان شناسان عقیده دارند که باغ عدن محل جغرافیایی خاصی را بیان نمیکند. این عقیده همانند نظر یهودیان است که میگویند باغ عدن در بعدی کاملا روحانی است و در واقع در دنیای فیزیکی و مادی ما جایی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code