خانه / مطالعات و رساله معماری / مطالعات موزه / مطالعات باغ موزه | دانلود رساله باغ موزه

مطالعات باغ موزه | دانلود رساله باغ موزه

مطالعات باغ موزه

تعداد صفحات : 250 صفحه فایل ورد
توضیحات : فصل پنجم این مطالعات شامل 174 صفحه می باشد که درمورد سبک های معماری ایرانی و باغ توضیح داده شده است.
خرید کامل مطالعات : 12/000 تومان
خرید مطالعات بدون فصل 5 : 8/000 تومان

جهت خرید کلیک کنید

 

فهرست مطالب مطالعات باغ موزه | دانلود رساله باغ موزه

مطالعات باغ موزه | دانلود رساله باغ موزه
مطالعات باغ موزه | دانلود رساله باغ موزه

چکیده 3
مقدمه 4

فصل اول مطالعات باغ موزه | دانلود رساله باغ موزه:

ضرورت موضوع 5

فصل دوم مطالعات باغ موزه | دانلود رساله باغ موزه :

تعریف موزه 6
تاریخچه موزه در جهان 7
تاریخچه موزه در ایران 10
نقش آموزشی موزه ها 14
وظایف موزه 17
گونه بندی موزه 20

فصل سوم مطالعات باغ موزه | دانلود رساله باغ موزه:

بررسی نمونه های مشابه 27

فصل چهارم مطالعات باغ موزه | دانلود رساله باغ موزه:

اهداف موزه 34
مکان یابی موزه ها 38
نور در موزه 39
ضوابط و معیارهای طراحی موزه 43
نکاتی در طراحی موزه 48

فصل پنجم مطالعات باغ موزه | دانلود رساله باغ موزه:

معماری ایران 55
پیش از پارسی 60
سبک پارسی 62
سبک پارتی 74
سبک خراسانی 93
سبک رازی 112
سبک آذری 135
سبک اصفهانی 150
سبک پهلوی 204
نتیجه 229

فصل ششم مطالعات باغ موزه | دانلود رساله باغ موزه:

تحلیل سایت:
ویژگی های تاریخی 236
موقعیت جغرافیایی 236
وضعیت زمین شناسی و زلزله خیزی 237
شرایط اقلیمی 237
رطوبت هوا 238
بارندگی 238
باد 238
تابش آفتاب 239

فصل هفتم مطالعات باغ موزه | دانلود رساله باغ موزه:

برنامه ریزی فیزیکی 249

فصل هشتم مطالعات باغ موزه | دانلود رساله باغ موزه:

معرفی سایت 249
علت انتخاب سايت 249

فصل نهم مطالعات باغ موزه | دانلود رساله باغ موزه:

مبانی نظری 250

منابع

مطالعات معماری طراحی باغ موزه

چکیده :
ایران دارای معماری و آثار معماری ارزشمندی می باشد که به فراموشی سپرده شده اند با آشنا کردن ملت ودوستی آنان با این ابنیه می توان کمک شایان ذکری به بقای بیشتر شان داشت. از آنجایی که “هدف موزه ها تحقيق در آثار و شواهد به جاي مانده انسان و محيط زيست او گردآوري حفظ و بهره وري معنوي و ايجاد ارتباط بين اين آثار به نمايش گذاشتن آن ها به منظور شناخت و بررسي است” موزه معماری فضای مناسبی به این منظور می باشد. در مسیر طراحی موزه معماری ابتدا مطالعاتی در قالب معماری ایران و موزه انجام شده سپس به نتیجه گیری و طراحی بر آن اساس پرداخته شده.

دانلود رساله معماری باغ موزه

مقدمه :
انسان از ابتدای خلقتش به دنبال سرپناهی برای زندگی در امنیت و آرامش بوده ، حال به گونه های مختلف: ابتدا به صورت وفق دادن خود با محیط و بعدها تغییر محیط برای وفق با او. ابتدا خود را با محیط وفق داده و به غارها و پناهگاه ها رجوع کرده تا از باد و باران و حیوانات وحشی بدور نگه داشته شود و اسناد این گفته نقاشیهای موجود که توسط باستان شناسان در غارها کشف شده ، می باشد. بعدها به تدریج به ساختن بنایی ساده با استفاده از چوب و برگ درختان به عنوان ستون و سقف پرداختند : این بود که معماری آغاز شد.
هنر ایران این سرزمین کهنسال به قدمت تاریخ است و معماری از کهن ترین هنرهاست. رونق و اعتلای معماری در ایران گواه آنست که این سرزمین از کانون های نخستین شهرسازی ، سدسازی ، مهندسی بوده است و این گواهی را بناهایی که از میان زمان های کهن با سیمای غبارآلود سر بیرون کشیده اند تأئید می کنند. به طوری که آندره گدار می نویسد : « عالیترین هنر ایرانی به معنی حقیقی هنر ، همیشه معماری آن بوده است. این برتری نه تنها در دوره هخامنشیان ، پارت ها و ساسانیان که آثار ساختمانیشان را می شناسیم محقق است بلکه در مورد دوره اسلامی ایران هم صادق است. شاید معماری کهن ایرانی است که در شکل و فرم جدیدش به بهترین و صحیح ترین وجه معماری اسلامی را از نظر هنر و طرز تأئیدش بر تمدن کهن ایرانی به ما می شناساند.
بررسی و کاوش های باستان شناسی حکایت از آن دارد که سابقه معماری ایران به حدود هزاره هفتم قبل از میلاد می رسد. از آن زمان تاکنون پیوسته این هنر در ارتباط با مسائل گوناگون ، بویژه علل مذهبی ، توسعه و تکامل یافته است. معماری ایران دارای ویژگی هایی است که در مقایسه با معماری دیگر کشورهای جهان از ارزشی بخصوص برخوردار است : ویژگی هایی چون : طراحی متناسب ، محاسبات دقیق ، فرم درست پوشش ، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان ایوان های رفیع ، ستون های بلند و بالاخره تزئینات گوناگون که هر یک در عین سادگی معرف شکوه معماری این سرزمین است

طرح نهایی پایان نامه باغ موزه

فصل اول:
ضرورت موضوع :
كشور ايران تمدن بسيار كهني را دارا ميباشد بطوريكه به جراءت مي توان گفت يكي از تمدن هاي اصلي بشريت ميباشد و دانشمندان از جمله ايراني و خارجي جهت شناخت آن تلاش بسيار نموده اند.
اصلي ترين شاهد اين ادعا بنا هاي كهني است كه كم و بيش باقي مانده اند و امروزه رو به نابودي مي روند.
فرهنگ سازي و معرفي بيشتر اين آثار ارزشمند به ملت ايران و ساير ملل مي تواند به ماندگاري و دوام بيشتر اين آثار كمك بسزائي كند.
يكي از نظرگيرترين چيزهايي كه كه بلافاصله پس از ورود به كشورهاي پيشرفته و صنعتي توجه هر بيننده اي را جلب مي كند وجود موزه هاي متنوعي است كه اشياء و ادوات هنري تاريخي و با ارزش را در آن نگهداري مي كند و هر كدام به نوبه ي خود ديدني است.
هدف موزه ها تحقيق در آثار و شواهد به جاي مانده انسان و محيط زيست او گردآوري حفظ و بهره وري معنوي و ايجاد ارتباط بين اين آثار به نمايش گذاشتن آن ها به منظور شناخت و بررسي است.
به اين منظور بنا كردن موزه ي معماري در ايران كه تكنولوژي ساخت مصالح استفاده شده در بنا هاي باستاني كه دوام طولاني داشتند و همچنين عكس و فيلم و ماكت اين آثار را به نمايش گذارد پروژه ي بسيار ارزشمندي به منظور كمك به معماري ايران مي باشد.

نمونه موردی مطالعات باغ موزه

فصل دوم :
تعریف موزه
ریشه واژه موزه از لغت یونانی موزین به معنای مقر زندگی و موز ، الهه هنر و صنایع در اساطیر یونان باستان اقتباس شده است و در زبان انگلیسی تلفظ museum و در زبان فرانسه موزه muse را به خود گرفته است. در حوالی دهه 1290 ه. ق ، تلفظ فرانسوی موزه به زبان فارسی نیز راه یافت. پیشینه آن باز می گردد به سفرهای ناصرالدین شاه قاچار به اروپا و دیدن موزه های آن دیار و تصمیم او به ایجاد مشابه آن در ارگ سلطنتی تهران و انتخاب نام موزه برای آن.

شورای بین المللی موزه ها (ایکوم – ICOM)
شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) یک سازمان غیر دولتی بین المللی برای امور موزه ها و کارکنان حرفه ای موزه ها می باشد. هدف از تاسیس آن پیشبرد اهداف موزه داری و سایر زمینه های مربوط به مدیریت موزه و کارکنان حرفه ای موزه می باشد.
کارکنان حرفه ای موزه ، شامل کلیه پرسنل موزه ها یا موسساتی که به عنوان موزه شناخته شده اند و از آموزشی تخصصی بهره مند بوده یا دارای تجربه عملی در یکی از زمینه های مربوط به مدیریت و اداره موزه ها می باشند و یا اشخاصی که به طور مستقل برای موزه ها کار تخصصی یا مشاوره ای انجام می دهند (به غیر از اشخاصی که در رابطه با وسایل و ابزار موزه ها تجارت می نمایند).
ایکوم شورای بین المللی موزه وابسته به سازمان فرهنگی ، علمی و تربیتی سازمان ملل متحد یونسکو در بند 3 و 4 اساسنامه خود که جامع ترین تعریف موزه است ، چنین می گوید : « موزه موسسه ای است دائمی و بدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان گشوده است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می کند. هدف موزه ها تحقیق در آثار و شواهد به جای مانده انسان و محیط زیست لو ، گردآوری حفظ و بهره وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار ، به ویژه به نمایش گذاردن آنها به منظور بررسی و بهره وری معنوی است ». علاوه بر این ایکوم ، موارد مشروحه زیر را نیز مشمول تعریف یاد شده تشخیص می دهد :
• موسسه نگهداری و تالارهای نمایشی که پیوسته به وسیله کتابخانه ها و مراکز بایگانی نگهداری و تامین می شوند.
• اماکن و آثار باستانی ، طبیعی ، مردم شناسی و تاریخی ای که به علت فعالیت در زمینه های گردآوری ، حفظ و نگهداری و نمایش آثار باستانی دارای اهمیت می باشند.
• موسساتی از قبیل باغهای حیوان شناسی و گیاه شناسی و نمایشگاه جانوران زمینی و موجودات آبزی و… که نمایشگر نمونه های موجودات زنده می باشند.
• ذخایر طبیعی
• مراکز علمی و نمایشگاههای فضایی

اهداف ایکوم
1- تشویق و حمایت از تاسیس و توسعه حرفه ای انواع موزه ها
2- شناساندن اهداف ، نقش و عملکرد موزه ها در خدمت نمودن به جامعه و توسعه آن
3- ایجاد همکاری مشترک بین موزه ها و بین کارکنان حرفه ای موزه ها در کشورهای مختلف
4- پیشبرد و حمایت از اهداف متخصصین انواع موزه ها
5- توسعه و ترویج اطلاعات در زمینه موزه داری و سایر رشته های مربوط به مدیریت و اداره موزه ها

برنامه فیزیکی مطالعات باغ موزه

تاریخچه موزه در جهان
مجموعه سازی برای انسان امری فطری است و ذوق و سلیقه در گردآوری آن بی شک همواره همراه او بوده است. در دوران نوسنگی ، انسان مجموعه هایی از صدف ، گوش ماهی ، سنگریزه و استخوان جانوری را گردآوری و از آن برای تزئینات استفاده می نمود. در مراحل بعدی تمدن ، این مجموعه ها بیانگر شیوه های اعتقادی و آیینی اقوام مختلف گردید. مجموعه های تزئینی و تجملی ای که خصوصاً در قبرستان های تمدن های باستاین بین النهرین و فلات ایران یافت شده است اعتقاد به زندگی پس از مرگ را نشان می دهد. در عهد باستان اشیای گرانبها و نفیس که کلاً جنبه نذری داشت برای برآوردن نیازها در درون زیارتگاهها و معابد گردآوری می شد. این امر در تمام جوامع تمدنهای باستانی فراوان یافت می شود در جامعه امروزی ما موزه نمایانگر نهادی شدن این گرایش همگانی به گردآوری است.
در پایان سده چهارم و آغاز سده سوم پیش از میلاد ، که مصر پایگاه فرهنگ و هنر یونان گردید ، بطلمیوس اول ، از سرداران اسکندر مقدونی (321 – 283 ق. م) به اعتلای فرهنگ و هنر یونان همت گماشت و توجه برجسته ترین دانشمندان یونان ، آسیای صغیر و پاره ای از کشورهای دور و نزدیک به مصر جلب شد. بطلمیوس در کنار کاخ مسکونی خود در شهر اسکندریه جایی را به نام موزه مشتمل بر یک دانشگاه بزرگ ، کتابخانه ، آزمایشگاه ، رصدخانه و باغ گیاهان و جانوران تاسیس کرد ولی پس از بطلمیوس این فکر دنبال نشد و از این موزه فقط اشاره هایی در کتابها باقی مانده است.
افراد عادی یونان هر چند که خود اشیای هنری گرانقیمت را جمع آوری نمی کردند ، موقعیت دیدن آنها را داشتند. زیرا در پرستشگاههای یونان اشیای نفیسی به جهت ارزش معنوی آنها گرد آوری می شد و مردمی که برای نیایش به این اماکن می رفتند از دیدن آنها بهره مند می شدند. گر چه بنا بر روایت ، ایلیاد ، حماسه معروف یونان ، در یونان باستان نجبا و اشراف مجموعه های خصوصی گردآوری می کردند.
استفاده از آثار هنری در روم باستان به نحوی دیگر بود. سرداران رومی غنایمی را که طی جنگها به دست می آوردند در شهر روم در پارکها و حمامها و سایر اماکن عمومی ، به نمایش می گذاردند و عامه مردم می توانستند از آنها دیدن کنند.
در قرون وسطی (500 – 1450 م) در غرب و در شرق به علت فقدان نظام مالی و بانکی صحیح ، ثروتمند بودن با مالکیت اشیای گرانقیمت و ممتاز مترادف بود زیرا ثروتمندان و صاحبان سرمایه ها با خرید و گردآوری آثار هنری و نایاب نقدینه های خود را از خطرهای متعدد نجات می دادن. علاوه بر آن ، اماکن مذهبی نیز در مشرق زمین و بخصوص کلیساهای مسیحی در مغرب زمین دارای انواع مختلف اشیای نادر از قبیل جواهرات و زیورها ، سلاحهای جنگی مزین به سنگهای گرانبها و پارچه های نفیس بودند. ثروت کلیساها از نظر اشیای قیمتی بی حساب بود و کلیساها نیز از اندوخته ها خود مراقبت کامل می کردند و مجموعه ها فقط در موقعیتهای استثنایی به تماشا گذاشته می شد.
در دوره رنسانسی (قرن 16 – 14 م) به سبب دگرگونیهای اساسی و تحولات فکری که در جوامع اروپایی پدید آمد ، صاحبان مجموعه ها دیگر به مجموعه خود به چشم سرمایه مالی نگاه نمی کردند ، بلکه به ارزش هنری و فرهنگی آنها نیز پی بردند و بدین جهت مجموعه ها از مخفی گاهها درآمده به درون تالار نمایش منتقل شدند. در این هنگام داشتن مجموعه ای از اشیای هنری نه تنها علامت ثروت بلکه نشان دهنده علاقه صاحبان آنها به هنر و فرهنگ نیز بود. حتی دانشمندان و علاقمندان به آثار هنری عده ای را برای گردآوری از آثار نخبه به نقاط مختلف جهان می فرستادند. آنان با فزونی یافتن تعداد اشیای مجموعه ها از کارشناسان و افرادی که اطلاعاتی در زمینه های مختلف فرهنگی داشتند ، دعوت می کردند تا اشیاء را مطالعه کنند و مقالاتی درباره آنها بنویسند برای نمایش آثار هنری حجیم خود مانند مجسمه و تابلوهای بزرگ نقاشی ، اتاقهایی نورگیر با طول زیاد و عرض کم ساختند و آنرا گالری نامیدند. از این پس واژه موزه در دوره رنسانس درباره مجموعه های هنری متداول گشت. از ویژگیهای این موزه های اشرافی یکی این بود که محل جمع آوری اشیا بودند و دیگر این که بازدیدکنندگان آنها تعدادی محدود و منحصر به گروههای خاصی بودند.

ضوابط و استاندارد های طراحی باغ موزه

نهادینه شدن موزه ها
گشوده شدن مجموعه های خصوصی به روی مردم (سده 17 و 18 م) رنسانس و سپس انقلاب صنعتی در انگلستان و اروپای غربی (1750 – 1850 م) افکار جدید و تاثیرات اساسی ای در زمینه های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی در غرب پدید آورد که در پی آن لزوم بهره مندی کلیه افراد جامعه از تمامی امتیازات و مزایای اجتماعی احساس شد. لذا در این ایام مجموعه های خصوصی ، با نام موزه در اختیار عموم افراد جامعه قرار گرفت. در سال 1683 م ، موزه اشمولین ، نخستین موزه ملی بر مبنای یک مجموعه خصوصی در شهر آکسفورد انگلستان گشایش یافت. در سال 1750 میلادی ، در کاخ لوکزامبورگ در شهر پاریس بخشی از مجموعه سلطنتی در معرض بازدید مردم قرار گرفت و در نخستین سال انقلاب کبیر فرانسه موزه هنری لوور افتتاح گردید.
سده های نوزدهم و بیستم میلادی ، شاهد تحولات اساسی و بنیادی و استقبال شدید مردم از موزه هاست. از ابتدای سده نوزدهم به موزه و نقش سازنده آن در جوامع مختلف پی برده شد و موزه های گوناگون در نقاط مختلف جهان فعالیت خود را آغاز نمودند. با گسترش موزه ها لزوم به کار گرفتن کارکنان بیشتر و آموزش آنان بیش از پیش احساس گردید. نظر به استقبال مردم و به جهت بهره مند کردن هر چه بیشتر آنان از مزایای مختلف موزه ، مساعدت و همکاری کارکنان موزه جنبه علمی به خود گرفت و آموزش به عنوان یکی از عملکردهای موزه ها شناخته شد و فعالیت موزه ها در زمینه های مختلف هنری ، فرهنگی و آموزشی بیشتر و پر بارتر گردید.
پس از جنگ جهانی دوم (1939 – 1945 م) تحولات سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در اروپای غربی چهره موزه ها را به کلی دگرگون کرد. موزه ها با اشراف کامل به نقش آموزشی خود در عصر ارتباطات در صدد ارائه خدمات آموزشی بیشتر و اشاعه فرهنگ در محدوده گسترده تر برآمدند و برنامه های جدیدی را طراحی کردند. این برنامه ها کاربردی نمودن موزه ها ، نام گرفته است و موزه داران خود به سوی مخاطبان موزه ها پیش می روند.
وسایل ارتباط جمعی از قبیل روزنامه ، رادیو ، تلویزیون و ویدیو از ابزارهای مهم این کارند. نمایشگاههای موقت و سیار ، بازدیدهای دسته جمعی و سخنرانی ها با استفاده از امکانات سمعی و بصری همراه بوده و علوم رایانه ای و اطلاع رسانی ابزارهای لازم را در اختیار موزه داران قرار می دهد.

ریز فضا های مطالعات باغ موزه

تاریخچه موزه در ایران
نهادینه شدن موزه با آغاز کار و تاسیس کاخ موزه ناصر الدین شاه قاجار در کاخ گلستان آغاز می گردد (1291 – 1293 ه. ش) ناصرالدین شاه دستور داد تا قسمتی از ساختمانهای سمت شمال کاخ را از جمله محل موزه قدیمی شاهان قاجار که در آن هدایای خارجی را نگهداری می کردند تخریب کنند و اتاق موزه کتابخانه ، سرسرا ، حوضخانه و سایر ملحقات را بسازند.
اعتمادالسلطنه در توصیف موزه چنین می نویسد : « موزه به اصطلاح اهالی فرنگ ، عبارت است از مکان و محلی که مخزن آثار قدیم و اشیای بدیعه و نفایس و مستطرفات دنیاست و از هر تحفه و یادگاری که در آن مخزون و موضوع است اهل علم و اطلاع کسب فایدتی و کشف سری می نمایند و از احوال و اوضاع هر زمان و صنایع و حرف آن و رسوم و آداب معمول آن ایام و عادات و طوایف آن با خبر می گردند و می توان گفت که موزه مقیاس شعور و میزان عقول و درجه افهام اصناف و مرآت ادارک سلاسل است. مشکلات لاینحل در اینجا حل می شود و بر معلومات تاریخی شهود اقامه می نماید ».
به هر حال موزه کاخ گلستان با غنا و تنوع آثار ، کتابخانه و اسناد و مدارک کاخ یکی از مهمترین موزه های کشورمان و یکی از معتبرترین موزه های جهان است.
واژه موزه به احتمال زیاد همراه با امواج تحولات انقلاب صنعتی نشأت گرفته از اروپا در فرهنگ کشورمان وارد می شود. پیش از آنکه ناصرالدین شاه کاخ موزه خود را بین سالهای 1291- 1293 ه.ق پس از بازگشت از فرنگ (1290 ه. ق) بر پا کند ، موزه قدیمی تری در باغ گلستان وجود داشته که به دستور او تخریب می شود. اعتماد السلطنه در روزنامه شرف ، در جمادی الثانی 1300 ه. ق ضمن ارائه شرح مبسوطی از موزه مذکور تعریف مشخصی از موزه به شرح زیر ارائه می دهد:
«موزه به اصطلاح اهالی فرنگ ، عبارت است از مکان و محلی که مخزن آثار قدیم و اشیای بدیعه و نفایس و مستطرفات دنیاست و از هر تحفه و یادگاری که در آن مخزون و موضوع است اهل علم و اطلاع کسب فایدتی و کشف سری می نمایند و از احوال و اوضاع هر زمان و صنایع و حرف آن و رسوم و آداب معمول آن ایام و عادات و طوایف آن با خبر می گردند و می توان گفت که موزه مقیاس شعور و میزان عقول و درجه افهام اصناف و مرآت ادارک سلاسل است. مشکلات لاینحل در اینجا حل می شود و بر معلومات تاریخی شهود اقامه می نماید » و سپس می گوید : « این است که موزه همایونی نیز به همین و تیره خزینه ایست مشحون به ظواهر جواهر گرانبها و طرایف و نفایس اشیاء و آثار جلیله علمیه و مهمات حربیه قدیمه و آلات و ادوات متنوعه و مصنوعات ازمنه سالفه و نتایج خیالات حکمای بزرگوار و تماثیل و تصاویر نگارنده هایی بی مثل و مانند روزگار و پرده های نقاشی کار نقاش های مشهود و حاصل صناعی کارخانه های معروف و ظروف چینی بسیار ممتاز کار چین و روس و انگلیس و ژاپن و بلورآلات ساکس و نیز سایر کارخانه های معتبر و مسکوکات قدیمه با صور سلاطین معظم ایران و…
به علاوه تزئینات بسیار و محولات بی شمار که هر یک در عالم علم و درایت و حوزه اطلاع و بصیرت گوهری است بی بدیل و در نفاست امتیاز ضرب المثل….»
در اوایل تشکیل موزه ، علاوه بر نمایش آثار هنری ایران و اروپا و هدایا ، قسمت اعظم جواهرات سلطنتی در موزه در داخل قفسه های شیشه ای به معرض نمایش گذاشته شده بود تا بر اثر سرقتی که از جواهرات تخت طاوس ، در سال 1309 هجری قمری به عمل آمد و همچنین غوغای تحریم تنباکو که بر اثر آن مردم برای تظلم و دادخواهی به کاخ شاهی ریختند و جار و جنجال بسیار برپا کردند. ناصرالدین شاه در سال 1311 جواهرات را در گاوصندوقهای آهنی در مخزنی زیر عمارت خوابگاه که وسط باغچه اندرون قرار داشت از انظار مخفی کرد.
اقدام ناصرالدین شاه در ایجاد موزه ای با این گستردگی و غنا و تنوع ، مجهیز به کتابخانه و خزینه که امروز با سایر مدارک و اسناد معتبر تاریخی موجود در کاخ گلستان ، یکی از مهمترین موزه های تاریخ کشورمان و یکی از معتبرترین موزه ها در نوع خود در جهان است نمی توانست به شخص شاه محدود باشد و احتمالاً نظیر این اقدام را برای سایر درباریان منتهی در مقیاسی کوچکتر و به صورت مجموعه های خصوصی نفیس و تفننی بر پا می داشتند و آنرا نشانی از تشخص و تعین می دانستند امری که تا گذشته های نه چندان دور جریان داشت این بود موزه شاه که درباره آن گزارشهای مفصل بسیار وجود دارد ، ولی درباره موزه مردم ، موزه عموم که اجازه ورود به آن را داشته باشند ، تا سالهای بعد خبری نمی شنویم.
برای نخستین بار ، هفت سال پس از تاسیس وزارت معارف و صنایع مستطرفه در سال 1335 هجری قمری به همت مرحوم مرتضی قلی خان ممتاز الملک مجموعه ای از اشیای مختلف پدید می آید که در محلی خاص که آن را موزه ملی می خوانند نگهداری می شود. در واقع باید این مجموعه را آغازی برای تشکیلات بعدی در امر میراث فرهنگی در کشور دانست. محل این موزه گویا در دارالفنون بوده که بعدها به ساختمان مسعودیه منتقل می شود. ولی اطلاعات زیادی درباره اینکه واقعاً این موزه چه ابعاد و چه شکل و وضعی داشته است نداریم. البته این موزه کاتالوگ و نظامنامه ای داشته است. شادروان استاد محیط طباطبایی درباره آن چنین گفته است که : « در کنار اتاق بزرگ کتابخانه معارف ، واقع در راهرو شرقی دارالفنون ، اتاق در بسته ای بوده که تصور شده همان محل جمع آوری و نگهداری اشیاء عتیقه بوده است. تا اینکه بر اثر لغو امتیاز نامه 1900 میلادی ، در سال 1308 شمسی که آقای گذار به استخدام دولت ایران درآمده بود ، در سال 1312 شمسی به یکی از تعهدات خود عمل کرد و ساختمان موزه ای نو بنیاد را که نقشه آن را نیز خود طرح کرده بود ، در محل فعلی آن آغار کرد ».

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code