مطالعات خانه موسیقی

مطالعات خانه موسیقی – دانلود رساله معماری خانه موسیقی

مطالعات خانه موسیقی دانلود رساله معماری خانه موسیقی ریز فضاهای خانه موسیقی برنامه فیزیکی خانه موسیقی دانلود رایگان رساله معماری خانه موسیقی پروژه طراحی خانه موسیقی دانلود پایان نامه معماری خانه موسیقی ضوابط طراحی خانه موسیقی

مطالعات خانه موسیقی
تعداد صفحات : 140 صفحه
قیمت : 12000 تومان

جهت خرید کلیک کنید

 

مطالعات خانه موسیقی
مطالعات خانه موسیقی

فهرست مطالب مطالعات خانه موسیقی – دانلود رساله معماری خانه موسیقی

چکیده 1
فصل اول مطالعات خانه موسیقی
کلیات
اهداف پروژه 3
روش كارتحقيق 4
الف- تحقيقات ميداني 4
ب- تحقيقات كتابخانه اي 4
شرح موضوع طراحی 5
اهمیت و ضرورت مرکز موسیقی 6
فصل دوم مطالعات خانه موسیقی
پیشینه تحقیق
پيدايش موسيقي 8
موسيقي در سومر 8
موسيقي در مصر 9
موسيقي دريونان 9
موسيقي درقرون وسطي 9
موسيقي دركليسا 10
موسيقي دردوره رنسانس 10
موسيقي دراسلام 10
موسيقي درايران 11
موسيقي دردوره ساسانيان 11
جايگاه موسيقي درفرهنگ معاصر ايران 12
امكانات اجراي موسيقي درتهران 12
فصل سوم مطالعات خانه موسیقی
موسيقي چيست
واژه ي موسيقي 15
واژه ايراني موسيقي 15
اركان موسيقي 16
ملودي يالحن 16
هارمونی یا هماهنگی 16
تمبر يا رنگ آميزي 17
تئاتر چیست؟ 17
پیشینه: 17
شرايط تئاتر ايران در سالها 1337-1320 22
شرايط تئاتر در سالهاي 1337تا 1357 23
فصل چهارم مطالعات خانه موسیقی
آكوستيك
تعريف 27
آكوستيك سالن هاي موسيقي 32
واخنش (پس آوا) 33
زمان هاي واخنش 33
جنبه هاي تاثير گذارنده آكوستيكي 34
فرم ساختمان 34
عايق صوتي 35
مواد و مصالح 36
فرم سقف دربالاي صحنه 37
توفال ها 38
اصول مربوط به سطوح داخلي: 40
كنترل نوفه درساختمان 41
بررسي چندنمونه 43
پانل هاي منعكس كننده صدا 43
پانل REWALL 44
كنسرت 46
ساير وسايل براي تنظيم 46
فصل پنجم مطالعات خانه موسیقی
تحليل نمونه ها
ظرفيت سالن ها 49
تدابير آكوستيكي 50
تهويه سالن 50
سالن كنسرت والت ديسني / لس آنجلس / امريكا 52
ورودي 53
پاركينگ 53
شكل ها ومصالح 54
سالن كنسرت ريدينگ 55
ورودي 56
تدابيرآكوستيكي 56
پلان 57
مقاطع 58
سالن كنسرتL Autre canal / نانسي/پاريس 58
سايت پلان 58
ويژگي آكوستيكي 59
پلان ها 59
مقاطع: 61
تحلیل نمونه داخلی تالار کنسرت 62
تالار وحدت / تهران 63
فصل ششم مطالعات خانه موسیقی
استانداردهاي معماري
انواع صحنه 67
جايگاه نشستن 68
ابعادمحل نشستن 69
اطلاعاتي درمورد صندلي ها: 69
افزايش ابعاد سالن و وسائل مربوط به آن: 71
شيب كف تالار 72
تجمع صندلي ها 72
ارتفاع صحنه 72
فضاهاي خدماتي 73
اتاق هاي تمرين 74
تمرين موسيقي 74
انبار نگهداري ادوات موسيقي. 74
فضاهاي عمومي 75
خطوط ديد در سالن تئاتر: 77
شكل سالن تئاتر: 77
خصوصيات صندليهاي سالن تئاتر: 78
راهروهاي سالن: 79
وروديها و خروجي هاي سالن: 80
اتاق پروژكتور: 80
اكوستيك در سالن تئاتر 80
گالري 81
محل هاي نمايش: 82
هدايت بازديد كننده در گالري: 83
طراحي محيطي دلپذير و پرتنوع: 84
نمايشگاه هنري مجموعه مورد نظر: 85
بخش اداري 85
فضاهاي خدماتي 85
فضاهاي خدمات نگهداري 86
ضوابط ايمني 86
حريق يابها 87
ضوابط ويژه معلولين 88
فصل هفتم مطالعات خانه موسیقی
سازه
سازه 90
سازه وتأسيسات 90
سازه 90
1-تعریف و تاریخچه سازه های فضا كار 91
2- انواع سازه های فضا كار 91
ب) شبكه های چلیكي 92
اجزای سازه فضاکار 95
– دال هاي دوطرفه وخرپا 100
– سيستم barrel roof 101
چليكي (barrel roof ): 101
– سازه هاي متحرك 101
نتيجه 102
تاسيسات 102
– شرايط محيطي مناسب سالن ها 102
تأمين هواي پاك وتازه 103
سيستم خودتنظيم (SELF ORGANIZATION SYSTEM ) 104
موتورخانه حرارتي طبيعي (NATURAL GREENROOM ) 106+
باغ هاي بوتانيك (BO TANIC GARDEN) 108
فصل هشتم مطالعات خانه موسیقی
مباني نظري
مقدمه 111
هنر، موسيقي، معماري 111
پيوندها و گسست هاي موسيقي ومعماري 111
انتزاع 112
استفاده ازويژگي هاي طبيعي درمعماري 113
صورت هاي گوناگون حضور طبيعت درمعماري 113
فصل نهم مطالعات خانه موسیقی
برنامه ی فیزیکی
ساختار فضایی – کارکردی پروژه 116
بخش فرهنگی 118
حوزه¬ی فضاهای آموزش پایه 120
حوزه¬های آموزش عملی 121
حوزه¬ی فضاهای اداری 125
حوزه¬های فضاهای تأسیساتی و پشتیبانی 125
فضاهای باز 126
بخش فرهنگی 127
حوزه¬ی فضاهای فرهنگی – هنری 127
ضوابط عمومی 129
ضوابط طراحی فضای شهری 130
دلایل انتخاب صندلی چرخ¬دار 131
فصل دهم مطالعات خانه موسیقی
تحلیل سایت
تحلیل سایت 139
دسترسی اصلی و فرعی 140
منابع و مآخذ : 141

مطالب مشابه :   دانلود رساله خانه موسیقی - مطالعات خانه موسیقی

دانلود رساله خانه موسیقی

چکیده
مطالعات معماری در پروژه مرکز موسیقي كه با توجه به چندين مسئله مهم كه در حال حاضر باعث خلاء در فرهنگ و موسيقي جامعه امروز ايران شد اين پروژه شكل گرفته است. يكي از مسائل مهم نداشت فضاي مناسب با توجه به استانداردهاي آكوستيكي و بصري مناسب در سطح مازندران است كه در حقيقت مي¬بايست بيش از 10 تالار وحدت براي پاسخگويي به نياز موسيقي امروز مردم مازندران در سطح استان باشد كه اين مسئله باعث ارتقاي موسيقي برتر و ايجاد جو رقابت در جامعه مي¬شود كه جستجو در به دست آوردن و ايجاد اين ارتباط بين مردم و موسيقي، در تمام مراحل اين رساله به چشم مي¬خورد.

اهداف پروژه
متاسفانه درجامعه ايران آن طور كه شايسته ي آن است به موسيقي پرداخته نشده است و ملتي كه سردمدار معنويات در جهان مي باشد از اين هنر كاملا معنوي، آن طور كه بايد بهره اي نبرده است.
طراحي پروژه مرکز موسیقی با اين هدف صورت مي گيرد كه با احداث مجموعه هايي كه هم ازلحاظ كاربردي و هم ازلحاظ فني كارا و موفق باشند، به موسيقي و تئاتر (بويژه موسيقي و نمایش های اصيل ايراني) اهميت بيشتري داده و توانايي هاي كشور خود را در اين زمينه به دنيا معرفي كنيم.
ایده اولیه طراحی این پروژه از علاقه من نسبت به هنر موسیقی نشات گرفت و اینکه چقدر این هنر عالی در کشور ما از هر لحاظ مورد بی توجهی افراد خاص و عام قرار گرفته است.که از دید من که دانشجوی معماری هستم یکی از این بی توجهی ها کمبود یا حتی در مواردی نبود فضای لازم برای هنرمندان تئاتر و موسیقی جهت ارائه هنرشان به مردم است.با اینکه این هنر،هنر عالی و معنوی هست و مستقیما با روح انسان در ارتباط هست و حتی ثابت شده که موسیقی بر سلامت روان و جسم انسان تاثیرات بسزایی دارد. ولی متاسفانه در کشور ما توجه زیادی به آنها نشده.بنابر این دلایل سعی بر این داشتم که به عنوان یک طراح در ارائه و معرفی این هنرها به مردم سهمی داشته باشم.من سهم خودم را در این مورد طراحی یک فضا برای اجرا و ارائه ثار این هنرمندان دانستم. متاٌسفانه در کشور ما با توجه به اینکه به این هنرها خیلی بها داده نمیشود بنابراین فضاهای اجرای این آثار نیز کم هستند و برای همگان قابل دسترسی نیستند و اکثر این سالن ها در مرکز شهر متمرکز شده اند که ممکن است به دلیل مسافت دور برای عده ای از تماشای این آثار منصرف شوند .
به عنوان مثال طبق تحقیقات میدانی که در طی صحبت هایی با چند نفر از اساتید داشتم بزرگترین مشکل خود را نبود فضای مناسب و لازم برای اجرا و تمرین خود دانستند . در این صحبت ها عنوان شد که مدت ها برای اجاره یک سالن انتظار میکشند و دست اخر هم ممکن است که فضای مناسبی برایشان نباشد.
و اینکه چرا موسیقی و نمایش درکنار هم : به عقیده من موسیقی و نمایش دو عنصر جدا نشدنی از همدیگر هستند و لازم و ملزوم هم هستند.نیاز تئاتر به موسیقی را به هیچ عنوان نمی شود منکر شد. حتی من حین تماشای نمایش های بدون کلام هم نقش موسیقی را به خوبی در اجذا احساس میکردم بسیاری از احساس توسط موسیقی به تماشاچیان منتقل میشد.

مطالب مشابه :   مطالعات خانه موسیقی 220 صفحه

دانلود پروپوزال خانه موسیقی

روش كارتحقيق
الف- تحقيقات ميداني
ب- تحقيقات كتابخانه اي
ج- مطالعه وبررسي سالنهاي داخلي ، يافتن ودسته بندي معايب و نواقص آنها
د- مطالعه وبررسي سالنهاي موفق دنيا و دسته بندي محاسن آنها
ه- بررسي استاندارد هاي موجوددراين زمينه
برای یک مرکز موسیقی تا کجا می¬توان به ذهنیات معمار اطمینان کرد؟ یا از سوی دیگر محدودی ذهنیت¬پردازی و تصمیم¬گیری معمار در تعیین روحیه معماری چنین بنایی تا کجاست؟ تا حد ذخیره اکتسابی و تارخی جامعه که عرف قلمداد می¬شود؟
یا تا مرز خواست استفاده¬کنندگان بنا اگر ما یک برآورد واقعی از خواست¬ها استفاده¬کنندگان فضا در دست داشته باشیم. مانند سایر عناصر وعواملی که درطراحی معماری نقش دارند می¬توانیم آن را هم به عنوان یک بردار نیرو به جمع نیروهای دیگر بیفزائیم و در نهایت با برآیند کلی این عناصر جهت-گیری طراحی را تعیین کنیم.
نمونه¬ی دیگری که به موضوع پروژه حاضر نزدیک¬تر است مسئله¬ی طراحی یک سالن اجرای موسقی است. آیا هر سالنی به صرف اینکه به عملکرد سیرکولاسیون، تأسیسات، ساختار و کیفیت نور و صدا پاسخگو باشد برای هر نوع از موسقی مناسب است؟ اگر تمام عناصر فضا و مبلمان داخلی سالن با مجموعه¬ای از تناسبات ورنگهای سنگین قدیمی، فضایی جدی و آمرانه ایجاد کرده باشند، چگونه می-توان یک اجرای موفق از موسیقی امروزی در آن تصور کرد؟ آیا شنوندگان این اجرا از فضای ایجاد شده توسط معماری تأثیر نمی¬پذیرند؟ حتی افرادی که نسبت به معماری و جزئیات آن آگاهانه توجهی ندارند تا خود آگاه اثر فضا را برخورد در خواهند یافت.
شاید آسایش محیطی را بتوان به یک و به خاص از هماهنگی اجزا با یکدیگر و با هدف نهایی (که همان عملکرد یا فعالیت داخل فضا است) تعبیر کرد. وجهی از هماهنگی که در اجزاء بصري مفاهيم آن (مفاهیمی چون تناسب، تقارن، تعادل، تحرک، ایستایی و…) و ترکیب آن با رنگ و بافت مصالح جستجو می¬شود و کامل¬کننده آن فراسنج¬های اولیه¬ای است (نور صدا و هوا و …) که قابل اندازه¬گیری شمردیمشان اینکه هر شکلی از تناسب یا رنگ چه اثری بر استفاده کننده از فضا می¬گذارد، نکته¬ی روشن¬کننده را طراحی است اما قانونمندی این نکات (که به روان¬شناسی افراد و جامعه مورد بحث بستگی دارد) به مانند مباحث جامعه¬شناختی پیچیده¬تر از آن است که در شکل یک دستور کلی ظاهر گردد و به کار بسته شود و بهتر آن است که این چنین قانومندی¬هایی را از طریق نظرسنجی¬های مورد به مورد، با استفاده از تکنیک¬های پرسش¬گوی و روش¬های نتیجه¬گیری آماری جستجو کنیم.

دانلود مطالعات خانه موسیقی

شرح موضوع طراحی
موضع اصلی این تحقیق طراحی یک مرکز موسیقی در آمل و حل مسائل مربوط به برنامه¬ریزی وطراحی آن نیزمی¬باشد به طوری که به عملکرد آن نیز خوب پاسخ دهد و داشتن یک فضای کاملا دلنشین و آرام برای نواختن و آموزش آن در این فضا با رعایت سلسله مراتب و ضوابط و مقررات ایجاد شده در آن با توجه به این که اثری هنری از تعامل میان احساسات و توانایی¬های شخصی هنرمند با محیطی که وی در آن تربیت می¬شود و شکل¬گیر و بتوان به این هدف فوق برسیم.

اهمیت و ضرورت مرکز موسیقی
به خاطر نبودن این فضا در شهر آمل و اگر هم باشد در حد یک آموزشگاه آزاد یا خصوصی که به شکل واحد مسکونی بوده که تبدیل به آموزشگاه موسیقی در کنار کاربری دیگری مثل کلاس زبان نیز شده است و نداشتن فضاهایی برای اجرای موسیقی و آموزشی آن و نیز از نظر عملکردی آن اقدام به این طرح نیز شده است

مطالب مشابه :   مطالعات استودیو – مرکز ضبط موسیقی 200 صفحه

دانلود برنامه فیزیکی خانه موسیقی

فصل دوم
پیشینه تحقیق

پيدايش موسيقي
بسياري از مظاهر طبيعت نواي موسيقي را ايجاد مي كند. صداي آبشار، ريزش باران به روي آبها، وزش باد ازميان برگهاي درختان، چهچه بلبل و نعل اسب، هريك نغمه اي ازنواهاي طبيعت هستند، انسان درميان اصوات به دنيا آمده ومباني موسيقي را ازطبيعت آموخته است. درسيرتمدن خود انسان نيز به اصوات جديدي پي برد و دانست كه هرحركتي كم وبيش صوتي ايجاد مي كند كه به تدريج انسان متوجه شد كه صداهاي منظم درتنظيم كارو تهييج فعاليت او تأثير دارند. آن وقت براي حركت دادن سنگ هاي بزرگ با آوازهاي موزون بر قدرت كار خود مي افزود.
كارل بوخر دانشمند اجتماعي آلمان در پيدايش آوازهاي بدوي انسان به اين نتيجه رسيده كه ابتدا ضرب ونواي موسيقي به وجود آمد و سپس براي تسهيل خواندن، شعر روي آن ساخته شد.
امروز ترانه هاي محلي نيز به همين ترتيب به وجود مي آيد: ابتدا يكي از كارگران مزارع آهنگي را زمزمه مي كند، ديگري از روي آن شعر مي سازد و روستائيان ديگر دسته جمعي آواز مي خوانند و به آهنگ آن مي رقصند. به همين جهت ميتوان گفت كه شعر، موسيقي و رقص تاريخ خود را از يك زمان آغاز كرده اند.
كشورهاي سامي مانند مصر، كلده، سومرو اسرائيل بنيان موسيقي را گذاشتند ودركشورهاي آريايي، يونان وايران به موسيقي توجه پيدا كردند اما ازنظر علمي يونان پايه ي موسيقي غربي وايران اساس موسيقي شرق را بنا نهاد .

ضوابط و استاندارد های طراحی خانه موسیقی

موسيقي در سومر
قديمي ترين ساز هاي موسيقي درحفريات خرابه هاي اور واقع دربين النهرين كشف شده است. اين سازها ازآثار قوم سومري است كه سه هزار سال پيش ازميلاد مسيح دراين ناحيه حكومت داشتند. نقش برجسته اي كه درداخل آرامگاه يكي از پادشاهان اور ديده مي شود يك صحنه از رقص آن زمان (هفتصد سال پيش ازميلاد) را با يك نوازنده چنگ و زني به حال رقص مجسم مي كند.

موسيقي در مصر
موسيقي درقديم بيش ازكشور هاي ديگر اهميت روحاني داشت. آواز مذهبي رافرعون شخصا دربرابرمجسمه خدا به استغاثه مي خواند ومردم پشت سراو سرود را تكرار مي كردند. در موسيقي غير مذهبي نيز آهنگهاي رقص معمول بود. درديوارهاي اهرام ثلاثه و مقابر مصري چند صحنه ازرقص اين كشور نقاشي شده و مجسمه كوچك يك رقاصه كه مربوط به پنج هزار سال پيش ازميلاد درحوالي اهرام كشف شده است. آهنگ رقص با نيلبك، چنگ وكرنا نواخته مي شد و ضرب آهنگ با كف زدن وضربات دست رعايت مي شد.

ریز فضا های خانه موسیقی

موسيقي دريونان
يونانيان نخستين ملتي هستند كه موسيقي را ازنظر علمي مطالعه كرده، تئوري موسيقي را نوشتندو آهنگها را با حروف يادداشت كردند.تاريخ موسيقي علمي مانند ساير هنرهاي زيبا از قرن هشتم پيش از ميلاد دريونان آغاز شد و از زمان هومر شاعركور يوناني، شعر وموسيقي تواما خوانده مي شد. يونانيان غزل را در تالارهاي بزرگ ومدوري به نام اودئون مي خواندند.

موسيقي درقرون وسطي
روميها درتمدن وارث يونانيها بودند موسيقي را نيزمانند ساير آثار هنري ازآنها اقتباس كردند. درجشن بزرگ روم به سال (360 پ.م) نخستين بار يك درام به همراهي موسيقي و بدون مكالمه نمايش داده شد كه اساس موسيقي كلاسيك روم رابوجود آورد. درقرون وسطي به تقليد آوازهاي دسته جمعي همراه رقص دو نمايش تراژدي وكمدي معمول گرديد. رومي ها بر خلاف يوناني ها كه موسيقي راهنر مي دانستند، موسيقي را وسيله اي براي تحريك شهواني قرار دادند و فن نوازندگي به حدي پست شد كه آن رابه بردگان واگذار كردند. در روم شرق (بيزانس) مقام بزرگ موسيقي، همچنان پايدار باقي ماند و پس ازقبول آيين مسيح موسيقي مذهبي در بيزانس اهميت يافت كه اين موسيقي پايه واساس موسيقي كليسا قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code