مطالعات فرهنگسرا جوان

مطالعات فرهنگسرا جوان

تعداد صفحات : 135 صفحه فایل ورد و قابل ویرایش
قیمت : 12/000 تومان

جهت خرید کلیک کنید

 

مطالعات فرهنگسرا جوان
مطالعات فرهنگسرا جوان

فهرست مطالب مطالعات فرهنگسرا جوان

فصل اول مطالعات فرهنگسرا جوان : کلیات طرح
مقدمه
دلیل انتخاب موضوع
فصل دوم مطالعات فرهنگسرا جوان : اشنایی بااوقات فراغت
اشنایی با فرهنگسرا
پیشینه ی مراکز فرهنگی در برخی از کشورهای جهان
فرهنگسرا در یونان و روم
فرهنگسرا در اروپا
فرهنگسرا در اتحاد شوروی
فرهنگسرا در فرانسه
فرهنگسرا در ژاپن
پیشینه ی مراکز فرهنگی در ایران
فصل سوم مطالعات فرهنگسرا جوان : نمونه های موردی
نمونه های داخلی
فرهنگسرای بهمن
تالار شهید آوینی
سالن سينما تراس بهمن
مجموعه تالارهاي مبارك
مجتمع فرهنگی هنری شهید کریمی
نگارخانه هاي هنرهاي تجسمي
واحد موسيقي ( سالن حشمت سنجري)
كتابخانه شهيد فهميده
مجموعه هاي ورزشي
تالار علوم و فنون
فرهنگ سرای نیاوران
فرهنگسرای خاوران
خانه فرهنگ پامچال
نمونه های خارجی
(مرکز فرهنگی آمریکایی- مکزیکی): MACC
فصل چهارم مطالعات فرهنگسرا جوان : مطالعات اقلیمی
وجه تسمیه ارومیه
شناخت زیست بوم استان آذربایجان غربی
اقلیم
شناخت اقلیم شهر ارومیه
) ویژگی های اقلیمی
شناخت تاریخی شهر
فصل پنجم مطالعات فرهنگسرا جوان : ضوابط و استاندارهای طراحی
ضوابط استاندارد های داخلی
نور پردازی طبیعی(نور روز)
نور پردازی جانبی(افقی):
نور پردازی مصنوعی
اجتناب از اختلاف سطوح زیاد
تنظیم شرایط محیطی
تهویه ی مطبوع
آکوستیک
ساختار عمومی فضاهای نمایشی
شکل و انواع مختلف صحنه ی نمایش
شیب سالن نمایش
اتاق رختکن(تنفس بازیگران)
صندلی تماشاگران
اتاق سخنرانی
استاندارد ها و ضوابط طراحی سینما
فصل ششم مطالعات فرهنگسرا جوان : تحلیل سایت
فصل هفتم مطالعات فرهنگسرا جوان : برنامه فیزیکی
منابع

مطالعات معماری طراحی فرهنگسرا جوان

با پیشرفت تمدن مفهوم فرهنگ و تربیت گسترش می یابد، هر نسلی تحت تاثیر تربیت نسل قبل قرار می گیرد و جایگزین او می شود. به تدریج نسل جدید آموخته های نسل قبل را تکمیل کرده وبه آیندگان می سپارد. اما آنچه که این نسلها را به یکدیگر پیوند می دهد، فرهنگ و آداب و رسوم آنها است. فرهنگی که پشتوانه آن گذشتگان و حافظ آن آیندگان هستند. بنابراین لزوم پرورش صحیح و همه جانبه جوانان، و کودکان به عنوان عوامل پیشرفت جامعه ضروری است. مفهوم تربیت آماده ساختن فرد است به نوعی که نسبت به محیط سازگاری یابد و بتواند در آن دخل وتصرف کند این امر باید از سنین کودکی آغاز شود والبته هیچگاه متوقف نشود. چون کودکان و نوجوانان دوران بحرانی و مهمی را پشت سر می گذراند. بدون راهنمائی مدبرانه افرادی که مسئولیت تربیت آنها را به عهده دارند ممکن است به انحراف و نگرانی های فراوان دچار شوند. به همین علت کمک به آنها برای درک دگرگونیها و چگونگی رویارویی با آنها و نیز شناسایی خود و چیرگی بر نیروهای درونی همه از وظایفی است که مراکز آموزشی برای دستیابی به یکی از اهداف خود، یعنی پرورش دادن یک شخص متعادل، انجام می دهند..
این شناسایی مستلزم تقویت توان تفکر، توجه به تندرستی و بهداشت کالبدی، ایجاد عادت به مطالعه و نوشتن، پرورش چشم وگوش از لحاظ دقت در مشاهده و تشخیص و بهره گیری از هنرها، سرگرمیها و تفریحات وبهره برداری به جا از همه اوقات بیکاری می باشد.

دانلود رساله معماری فرهنگسرا جوان

سیاست فرهنگی نظام اسلامی نیز درخصوص اوقات فراغت بر مبنای زمینه سازی جهت گذران مطلوب، مفید و سازنده آن و هدایت فکری و عملی و بارورسازی اوقات زندگی است. لذا فراغت در نظام ارزشی اسلام جنبه فرهنگی و دینی داشته و از صورت تفریح و سرگرمی صرف خارج است. زمان فراغت، زمان رشد و شکوفایی استعدادها، تقویت روحیه، مشارکت فعال فرهنگی و اجتماعی و زمان خودسازی در عین کسب نشاط پایدار، شادابی، طراوت و کارایی و رفع خستگی فکری و روانی در زندگی فردی و جمعی است. لذا ضروری است تا جوامع آگاه با اجرای سیاستهای مناسب و سنجیده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، ایجاد تسهیلات و خدمات، فراهم کردن فضاها و محیط های مناسب فرهنگی و ورزشی، اتخاذ روشهای تشویق آمیز و … ، از هدر رفتن اوقات فراغت جلوگیری کرده و به باروری آن کمک نمایند و از این راه بر غنای علمی و فرهنگی جامعه بیفزایند. تحولات فرهنگی- اجتماعی کشور ما نیز در سال های بعد از انقلاب ایجاب می‏کند به منظور تحقق هدفهای انقلاب اسلامی با برنامه‏ریزی های مناسب و وضع قوانین و سیاستگذاری صحیح توجه بیشتری به اوقات فراغت جوانان شودمعضلات تعطیلی مدارس در فصل تابستان میزان رشد جمعیت جوان جهان از سال ۱۹۸۵ میلادی ۴/۱۹ درصد از کل جمعیت جهان بوده که پیش بینی می شود این میزان تا سال ۲۰۲۵ به رقم ۴/۱۵ درصد از کل جمعیت جهان برسد. مدرسه رفتن یک مصیبت است و مدرسه نرفتن هزار مصیبت. امروز فردا یا چند روز دیگر امتحان همه بچه هایی که مدرسه می روند تمام می شود و این تازه آغاز ماجرای غم انگیز تابستان است. چند میلیون آدم از هفت تا هفده سال بلاتکلیف می مانند با حداقل ۹۰ روز زندگی پیش رو که هرکدام از بزرگترهای خانواده و فامیل و همسایه یک نسخه برایش می پیچند. اوقات فراغت شروع شده و تکاپوی نه چندان جدی خانواده ها را فرا گرفته است.

طرح نهایی پایان نامه فرهنگسرا جوان

دخالت و تصمیم گیری خانواده که کمتر اطلاعات دقیقی از اوقات فراغت دارد تازه اول ماجرای غم انگیز یک تابستان است. خانواده و اوقات فراغت نتایج یک تحقیق از دیدگاه خانواده ایرانی درباره اوقات فراغت نشانه های اسف باری دارد. این تحقیق می گوید: ۴۰ درصد خانواده ها «گردش و تفریح» را مناسب ترین راه برای پر کردن اوقات فراغت می دانند. این ۴۰ درصد مسافرت به قصد تفریح یا زیارت و دیدن فامیل و میهمانی را بهترین کار برای گذراندن اوقات فراغت قلمداد می کنند. و نکته جالب اینجاست که ادامه تحصیل و «رفتن به کتابخانه» تنها با ۳ درصد و ۴ درصد کمترین طرفدار را برای اوقات فراغت به خود اختصاص می دهد. به نظر می رسد که اوقات فراغت نزد مردم کشورمان وقتی است برای هدر دادن یا برای باری به هر جهت پر کردن تا بگذرد و با گذرش از چنگال یک وقت مرده رها شوند. در حالی که گذران فراغت نزد مردم با گذراندن وقت به ساده ترین یا تکراری ترین شکل ممکن هم ردیف است، تلقی دنیای امروز از اوقات فراغت بیانگر نگاه پراهمیتی است که به آن دادند. برنامه ریزی برای اوقات فراغت سالانه میلیاردها دلار و هزاران ساعت کار تحقیقاتی و میلیون ها نفر ـ ساعت کار را به خود اختصاص می دهد. با توجه به فرآیند سرعت در تحولات روزانه زندگی زمان بیش از پیش دارای اهمیت می شود و برنامه ریزی برای آن نیز نزد غالب کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه روزبه روز پررنگ تر شده و بررسی موشکافانه ای روی آن انجام می شود. خستگی زندگی ماشینی، مهاجرت از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و از روستا به شهر عدم آشنایی و قرابت با زندگی های جدید از جمله مسائلی است که علاوه بر دانش آموزان سایر شهروندان با آن دست و پنجه نرم می کنند. این مشکلات رفته رفته در روح جامعه می خلد و مردمی بیمارگونه را بر جای می گذارد. بازسازی روانی شهروندان در اوقات فراغت به بالا رفتن بهره وری نیروی انسانی در کار و زندگی منجر می شود. در واقع امروز در جوامع مدرن طراحی فراغت برای شهروندان آنچنان از درجه مهم و پراعتباری برخوردار است که چگونگی استفاده از اوقات فراغت یکی از شاخص های توسعه یافتگی محسوب می شود این شاخص توسعه یافتگی یعنی استفاده بهینه از اوقات فراغت تنها در بحبوحه شروع تابستان سر زبان ها می افتد و در ذهن ها جا باز می کند. هر سال فصل حرف زدن از اوقات فراغت تقریباً از اوایل خرداد در کشور ما شروع می شود و با پایان تابستان متوقف می شود تا سال بعد همان موقع.

نمونه موردی مطالعات فرهنگسرا جوان

این زمان درست وقتی است که امتحانات دانش آموزان در پایان سال تحصیلی انجام می شود و در واقع یک سال تحصیلی را پشت سر می گذارند و درست همان وقت خانواده ها به فکر می افتند که برای پر کردن روزهای طولانی تابستان «کاسه چه کنم» دست بگیرند و «دوره بگردند» شاید راه حل مناسبی بیابند و از شر عبارت «حوصله ام سر رفت» فرزندانشان رها شوند. فکرش را بکنید که فرزند شما که چندان هم کوچک نیست از صبح تا شب بیخ گوش شما «زر بزند»، که با این همه وقت چه کار کند یا از همه بدتر اینکه بخواهد وقتش را صرف کارهایی بکند که شما خوشتان نمی آید؛ یا با کسانی رفت وآمد و معاشرت کند که به نظر شما پسندیده نیستند؛ آن وقت شما هم از ترس هم شده دست و پایتان را جمع می کنید تا شاید چاره ای بیندیشید. اما در سطح کلان تر برنامه ریزی برای اوقات فراغت و به ویژه برای تابستان دانش آموزان نیازمند ژرف نگری بیشتری است. جوانان جهان مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل متحد سال گذشته اعلام کرد جمعیت جوانان بین ۱۵ تا۲۴ سال در جهان به یک میلیارد نفر رسیده است. بر اساس این گزارش ۱۸ درصد از کل جمعیت جهان را جوانان تشکیل می دهند. از این تعداد ۵۲۵ میلیون جوان پسر یا مرد و ۵۰۰ میلیون نفر جوان دختر یا زن هستند. میزان رشد جمعیت جوان جهان از سال ۱۹۸۵ میلادی که ۴/۱۹ درصد از کل جمعیت جهان بوده است که در این گزارش پیش بینی شده این میزان تا سال ۲۰۲۵ به رقم ۴/۱۵ درصد از کل جمعیت جهان یعنی یک میلیارد و ۲۲۲ میلیون نفر کاهش پیدا می کند.

برنامه فیزیکی مطالعات فرهنگسرا جوان

براساس این گزارش ۸۵ درصد از جوانان جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند و نیز ۶۰ درصد آنها آسیایی هستند.  سازمان ملل ۱۰ اولویت را برای بهبود وضعیت جوانان در نظر گرفته است که این ۱۰ اولویت عبارتند از: آموزش و پرورش، اشتغال، مبارزه با فقر و گرسنگی، بهداشت، محیط زیست، جلوگیری از مواد مخدر، مبارزه با جرایم جوانان، فعالیت های اوقات فراغت، مسائل مربوط به دختران و زنان جوان و مشارکت کامل جوانان در زندگی اجتماعی و تصمیم گیری ها. بهینه سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان از جمله مواردی است که می توان شیوع جرم را در جامعه به طور محسوس کاهش دهد. تابستان فصل سرگردانی در صورت نبود برنامه ریزی مناسب، تابستان برای بسیاری از دانش آموزان چیزی جز یک «فصل سرگردانی» نخواهد بود. بیشتر دانش آموزان با شروع فصل تابستان از کمبود امکانات فرهنگی گله دارند. چگونگی گذراندن اوقات فراغت برای دانش آموزان در فصل تابستان عاملی برای جلوگیری از کجروی های اجتماعی است. معمولاً در فصل تابستان توسط ادارات و سازمان ها اعتبارات زیادی برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان هزینه می شود، اما بهره وری لازم را ندارد. سازمان ملی جوانان یکی از سازمان هایی که همواره سعی کرده برنامه ریزی مناسبی برای جوانان در سطح کشور ارائه دهد سازمان ملی جوانان بوده است او تعداد دانش آموزان مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در سطح استان تهران را در حدود یک میلیون و ۳۵۴ هزار دانش آموز ذکر کرد و گفت: «معادل دو میلیارد ریال نیز توسط سازمان های دیگر از جمله سازمان تربیت بدنی، وزارت ارشاد، وزارت علوم و آموزش و پرورش در راستای انجام فعالیت های تابستانی به این سازمان اختصاص یافته است.

ضوابط و استاندارد های طراحی فرهنگسرا جوان

هدف اصلی سازمان ملی جوانان در مقوله اوقات فراغت، افزایش تعداد جوانان و نوجوانان در انجام فعالیت های تابستانی است. در گزارشی که سازمان ملی جوانان ارائه کرده؛ آمده است: در سال گذشته بیش از هشت میلیون نفر از نوجوانان و جوانان کشور تحت پوشش برنامه های فراغتی دستگاه های اجرایی قرار گرفته اند و تعداد کل برنامه های به اجرا در آمده برای نوجوانان و جوانان ۲۶۰ هزار مورد بوده است، که هر یک از این برنامه ها و فعالیت ها به طور متوسط به مدت ۳۵ ساعت اجرا شده است. این برنامه ها شامل برنامه های فرهنگی، هنری، دینی و قرآنی، علمی، اردویی، گردشگری و. . . بوده است که جمعاً ۳۱۲ میلیون نفر ساعت را پوشش داده اند که سهم جوانان در این حجم معادل ۰۰۰/۲۰۰/۱۸ هزار نفر روز بوده است. و بالاخره گذراندن مطلوب زمان اوقات فراغت جوانان یکی از عوامل موثر در نشاط و شادابی آنان است و سرمایه گذاری صحیح در این امر می تواند مکمل تعاملات اجتماعی جوانان شود اما نبود یک برنامه جامع و هدف دار اوقات فراغت جوانان را به یک تهدید اجتماعی تبدیل کرده است. هر سرمایه گذاری در جهت بهینه سازی اوقات فراغت، کاهش هزینه های سنگین مقابله، مفاسد و آسیب های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت و موجب اطمینان خاطر و رفع نگرانی از خانواده ها و اجتماع می شود.

ریز فضا های مطالعات فرهنگسرا جوان

با این همه تاکنون برنامه مدون و هدف داری از سوی مسئولان برای پرکردن اوقات فراغت قشر جوان و به ویژه دانش آموزان ارائه نشده است. برنامه ای که آسودگی خاطری هر چند نسبی برای خانواده ها و فرزندانشان به همراه داشته باشد. امسال هم فصل حرف زدن و نظردادن درباره اوقات فراغت از اوایل خرداد شروع شده و احتمالاً تا اواخر تابستان ادامه دارد و باز تا سال بعد و تابستانی دیگر و شروع نگرانی ها به فراموشی سپرده خواهد شد. این فراموشی تاوان سنگینی دارد. هنوز روزهای طولانی طولانی طولانی تابستان در راهند و ما منتظر نق زدن های دانش آموزان و کسالت و افسردگی شان هستیم این بیماری ای است که هر سال گریبان دانش آموزان را در چنگ می فشارد. مگر همه ما زمانی دانش آموز نبودیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code